De QR-code bestaat al sinds 1994 en tegenwoordig kom je deze Quick Response code regelmatig op verschillende plaatsen tegen. Het is(/was?) een goede manier om een verbinding te maken tussen offline- en online communicatie. Deze techniek is inmiddels verder doorontwikkeld en enigszins achterhaald door nieuwe methoden. De ontwikkeling van de QR-code en zijn opvolgers.

Plaatsen
In eerste instantie werden QR-codes geplaatst in tijdschriften, posters in bushaltes en op verpakkingen voor meer informatie op een website. Later zag je ze ook in etalages, op auto’s, op kleding en allerlei andere plaatsen.

Functies
Naast links naar websites, werden bij de volgende stap functies toegevoegd. Na het scannen van de QR-code werden er bijvoorbeeld direct afspraken aan de agenda toegevoegd, contacten toegevoegd of een tweet verstuurd.

Design
Een volgende ontwikkeling zat hem in het design van het saaie zwart/witte vierkantje. Het is mogelijk om een herkenbare QR-code voor al je social media kanalen te creëren, in de kleur van het medium en met het logo middenin. Zelfs een compleet gepersonaliseerd design behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden.

Toepassingen
Toen ik afgelopen zomer in Frankrijk werkte, kwam ik in Bayonne deze informatiezuil (afbeelding rechts) tegen met drie verschillende QR-codes. Hierdoor heeft de toerist de keuze voor specifieke informatie, in dit geval nieuws, een plattegrond met winkels en toeristische informatie. Een goede manier om een uitsplitsing te maken, zodat de klant direct toegang heeft tot de juiste en gewenste informatie.

Een succesvolle toepassing van de QR-code zijn virtuele supermarkten op fysieke locaties. Posters op stations zien er exact hetzelfde uit als de schappen in de supermarkten. In plaats van dat je de producten in je winkelwagen stopt, scan je de QR-codes en de boodschappen worden thuisbezorgd. Deze toepassing is gebruikt op metrostations in Zuid-Korea en stations in Amerika.

Opvolgers

  • Layar

Door de seizoensgids van Voetbal International, kwam ik voor het eerst in aanraking met Layar. Door gebruik te maken van augmented reality technologie, wordt er interactief drukwerk gecreëerd. Hierdoor kan je onder andere video’s bekijken, direct iets liken op Facebook, bestanden downloaden en producten bestellen. Bekijk onderstaande video om Layar in actie te zien.

 

  • Kooaba Shortcut

Een andere manier om digitale inhoud toe te voegen aan printwerk zonder een QR-code te gebruiken, is Kooaba Shortcut. Shortcut maakt gebruik van beeldherkenningstechnologie, waardoor verschillende onderdelen worden herkend en je de beschikking krijgt over gerelateerde informatie (links, video’s) op je mobiel, die je daarna weer eenvoudig kan delen via mail of social media. Bekijk onderstaande video voor uitleg over Kooaba Shortcut.