Op de Sport Service Desk van de Gelderse Sport Federatie is een artikel verschenen over @DeLaene, de virtuele kantine van de afdeling Voetbal van Voorwaarts op Twitter.
“Voor de Sport Service Desk schrijven wij een artikel over de integratie van social media bij sportverenigingen. Wij zouden het erg leuk vinden om jullie virtuele kantine als voorbeeld te nemen en enkele quotes namens jullie vereniging toe te voegen.” Vervolgens werd op 25 februari onderstaand artikel geplaatst.
Gelderse Sport Federatie. Goed in Bewegen (@goedinbewegen)
De Gelderse Sport Federatie coacht bedrijven, scholen, kinderopvangorganisaties, sportorganisaties en overheden op het gebied van sport en bewegen. Onze ambitie is om een gezonde en actieve leefstijl te bevorderen bij alle mensen door het creëren van een sportief en maatschappelijk beweegklimaat.Sport Service Desk: dé kracht achter elke sportvereniging! (@sportservicedsk)
Vrijwilligers van sportverenigingen vinden op deze SportServiceDesk direct bruikbare informatie en voorbeelddocumenten voor de dagelijkse praktijk van hun sportvereniging. Met deze informatie kan uw vereniging zichzelf versterken en oplossingen vinden voor knelpunten.
De virtuele kantine van Voorwaarts Twello
25 februari 2013
Bekijk hier het artikel op de website van de Sport Service Desk.
In de virtuele kantine van Voorwaarts Twello op Twitter (@DeLaene) kunt u terecht voor een rondje langs de voetbalvelden van sportcomplex De Laene. Net zoals in een traditionele kantine komen alle elftallen aan bod. De redactie van de SportServiceDesk sprak met Paul Overmars, een van de oprichters van de virtuele kantine, over het succes van de inzet van social media bij Voorwaarts Twello.
Toegevoegde waarde virtuele kantine
Paul ziet de virtuele kantine als een handig online communicatiemiddel om de leden en achterban direct te betrekken bij de vereniging. Er komen verschillende relevante items voorbij zoals opvallende uitslagen, nieuwsberichten, activiteiten en live doelpunten. Een van de belangrijkste krachten en meerwaarde van de virtuele kantine is ‘Voorwaarts 1 live’. “Onze volgers waarderen het zeer dat ze het scoreverloop van ons vlaggenschip via Twitter live kunnen meemaken. Vooral nu Voorwaarts afreist naar Groningen en Friesland voor uitwedstrijden.”
Keuzes maken
Het is belangrijk om vooraf een goed plan op te stellen bij de oprichting van een virtuele kantine. “Social media bieden kansen, maar er schuilen ook gevaren. Het is een openbaar medium waar iedereen (ook tegenstanders of supporters van andere clubs) iets kan roepen over je vereniging. Verenigingen drijven op vrijwilligers waardoor het monitoren moeilijker is dan bij bedrijven. Om die reden kiezen wij er bewust voor niet de interactie aan te gaan via Twitter. Anders zouden we bestookt worden met bijvoorbeeld vragen over een uitslag van een specifieke wedstrijd en dat kost enorm veel tijd en moeite. Door gebruik te maken van de unieke sterkten van ieder online communicatiekanaal (website, Twitter, Facebook), vullen deze kanalen elkaar aan. Het inzetten van social media op de juiste manier, biedt nieuwe mogelijkheden die absoluut meerwaarde voor een vereniging kunnen creëren.”
Succesvolle integratie
Een goed plan opstellen met een goede positionering binnen de club ziet Paul dus als belangrijke factor die bijdraagt aan het succes van de virtuele kantine. Bij Voorwaarts Twello is het Twitteraccount uitgerold over verschillende communicatiemiddelen van de club om het onder de aandacht te krijgen. Via de website, artikelen in het clubblad, programmablad en presentatiegids en via presentaties in de fysieke kantine, heeft Voorwaarts Twello de virtuele kantine succesvol onder de aandacht gekregen. “Het aantal volgers neemt nog steeds toe en we krijgen veel positieve reacties binnen onze vereniging.”
Inspiratie opdoen?
Wil uw vereniging ook social media als communicatiemiddel inzetten? Doe dan inspiratie op en neem een kijkje op het Twitteraccount van de afdeling Voetbal van Voorwaarts Twello of bezoek de website voor meer informatie.