Tevredenheid medewerkers meten met “Happy or not” zuil
Een zuil met vier smileys (twee rode en twee groene) om de tevredenheid te meten. Deze zogenaamde “Happy Or Not” zuil ken ik van Schiphol. Daar wordt klanttevredenheid bij de gate gemeten. Voor twee maanden hebben we deze zuil ook op onze afdeling bij Centraal Beheer neergezet. We vroegen onze collega’s: “Hoe is jouw werkdag?”. Hiermee meten we medewerkerstevredenheid. Een ideale tool die veel positieve reacties opleverde! Zowel op de werkdag als over de zuil zelf.
Veel positieve reacties op dit interessante concept
Vanaf dag één werd er veel op gedrukt. Na twee weken was er al meer dan 700 keer gedrukt. Op LinkedIn werd het ook door velen interessant gevonden. Dit leverde ook veel reacties op, waaronder deze:
“Ontzettend leuk concept. Werkt verbazingwekkend genoeg ook opbeurend als andere mensen er blij op drukken :)”
Resultaten delen en trends herkennen
Een terechte vraag die werd gesteld: wat gebeurt er met de uitkomsten? Dankzij het dashboard zijn resultaten inzichtelijk en via mail ontving ik allerlei rapporten. Deze resultaten werden iedere week gedeeld met de afdeling. Vooral over hoe vaak er die week is gedrukt én wat het positieve sentiment van de afgelopen week was. Vervolgens heb ik dagen en weken met elkaar vergeleken om trends te herkennen. Deze zijn ook weer teruggekoppeld naar alle collega’s op de afdeling.
Andere toepassingen van de zuil
We hadden twee ideeën om de zuil ook op een andere manier te gebruiken:
- Inzetten met een andere vraag
- Bij events specifieke feedback vragen
Uiteindelijk hebben we geen andere vraag gesteld. Het doel van de pilot was om de tevredenheid van onze eigen medewerkers uit te vragen. Met deze vraag en dat consequent blijven doen, leek hiervoor de beste toepassing. Eenmaal hebben we de zuil wel ingezet bij een event. Rondom onze demo hebben we gevraagd wat bezoekers hier van vonden. Het grote voordeel hierbij was dat we zeer specifiek over dat tijdsvlak en voor die activiteit feedback konden vragen. Het nadeel hiervan was dat deze antwoorden de overige resultaten “vervuilden” omdat alle input in één vergaarbak terecht komt.
Hoe werkt de zuil technisch?
De zuil hoeft niet aangesloten te worden met een stekker want hij werkt op duurzame batterijen. Er is ook geen aansluiting met wifi nodig. De zuil communiceert namelijk met een SIM-kaart. De resultaten staan hierdoor direct online en worden real-time (ieder kwartier) beschikbaar in het dashboard. De reactie interval is per seconde in te stellen.
Conclusies na twee maanden meten
Nu de “Happy Or Not” zuil van de afdeling is verdwenen, valt op dat hij wordt gemist. Blijkbaar was het voor sommige collega’s routine om daar regelmatig op te drukken. Nu de pilot van twee maanden is afgerond, kunnen we deze conclusies trekken:
- Tijdens de pilot is er gemiddeld 65 keer per dag gedrukt.
- In totaal is er ruim 2600 keer gedrukt.
- Het dagrecord is 142.
- Het weekrecord is 385.
- Op dinsdag werd het meest gedrukt.
- Op vrijdag werd het minst gedrukt.
- De dag waarop we het meest positief reageren, is vrijdag (gemiddeld 96%!). Gevolgd door woensdag (93%).
- Het minst positief zijn we op de donderdag en dinsdag (gemiddeld 85%).
- Van alle stemmen tijdens de pilot, was 67% zeer positief (donkergroen).
- Van alle stemmen tijdens de pilot, was 87% positief (donkergroen + lichtgroen).
Waar kan ik een “Happy Or Not” zuil bestellen?
Wil jij ook tevredenheid van medewerkers of klanten meten? Kijk dan op feedbacksmiley.nl voor meer informatie.
Hallo,
Ik deel regelmatig inhoud op socialmedia. Graag wil ik een affiliatie link aan mijn bijdrage toevoegen naar uw webpagina. Kunnen we hierover in gesprek?
Mijn telnummer is 0032473751766
Vriendelijke groet Sidi Bibouda