← Social media

In een artikel in het clubblad van Voorwaarts (december 2011), heb ik uiteengezet hoe de online communicatiekanalen (website, Twitter, Facebook) van Voorwaarts afdeling Voetbal worden ingevuld, inclusief sterkten en cijfers per kanaal beschreven.

Artikel in het clubblad, december 2011 nr. 169:
Voorwaarts Voetbal online

 

Anno 2011 is de afdeling Voetbal van Voorwaarts ook online goed vertegenwoordigd. De website is uitgebreider dan ooit en dit jaar werd Twitter daar succesvol aan toegevoegd. Onlangs werd er een pagina op Facebook gelanceerd en ook deze vorm van social media lijkt een welkome aanvulling. Deze drie online kanalen hebben ieder een eigen sterkte waardoor zij een meerwaarde hebben en elkaar aanvullen. Een terugblik op het afgelopen half jaar met enkele cijfers van Voorwaarts Voetbal online.

Website

VoorwaartsTwello.nl/Voetbal

Herstart: 1 juni 2011

 

 

 

Sterkten

Uitgebreide informatie:

  • Nieuwsberichten
  • Teampagina’s
  • Programma
  • Uitslagen
  • Wedstrijdverslagen

Inhoud

Naast nieuwsberichten en alle uitslagen, zijn er wekelijks vele wedstrijdverslagen te lezen op de website. Van alle online communicatiemiddelen is onze website het meest uitgebreid en ook de primaire bron. De nieuwste toevoegingen zijn standen van alle teams, het “Elftal van de Week” en een overzicht van alle clubtopscorers. Wil jij ook een teampagina op onze website bijhouden en wedstrijdverslagen plaatsen? Meld je dan aan via Voetbal@VoorwaartsTwello.nl.

Cijfers

Vanaf de herstart in juni zijn er nu ongeveer 200 nieuwsberichten en meer dan 100 wedstrijdverslagen op de website geplaatst. Vanaf 1 juni tot 1 december is de homepage van de afdeling Voetbal ruim 52.000 keer bezocht. Ter vergelijking: de homepage van de afdeling Volleybal trok in diezelfde periode ongeveer 28.000 bezoekers, de Handbal is goed voor bijna 24.000 bezoekers en er kwamen rond de 5.000 bezoekers op de homepage van de afdeling Gymnastiek. Alle onderliggende pagina’s van de afdeling Voetbal zijn gezamenlijk nog eens goed voor meer dan 136.000 unieke bezoekers en dat maakt onze afdeling verreweg het meest vertegenwoordigd op onze algemene website!

Twitter

Twitter.com/DeLaene

Start: 21 februari 2011

 

 

 

Sterkten

Korte berichten:

  • Nieuwswaarde
  • Up to date
  • Voorwaarts 1 LIVE
  • Snel en makkelijk volgers bereiken
  • Links naar website

Inhoud

Bij Twitter gaat het om korte berichten publiceren en ontvangen. Inmiddels hebben we meer dan 1.000 tweets verstuurd. Vooral het volgen van Voorwaarts 1 live tijdens wedstrijden wordt erg gewaardeerd. Dankzij dit online communicatiemiddel hoef je geen enkel doelpunt van ons vlaggenschip meer te missen, ook al ben je op zondagmiddag niet aan De Laene maar bijvoorbeeld bij familie op bezoek. Diverse teams hebben ook al een eigen Twitteraccount opgezet. Bekijk op onze website (VoorwaartsTwello.nl/Voetbal/Twitter) meer uitleg over wat Twitter is en hoe de afdeling Voetbal van Voorwaarts dit medium inzet.

Cijfers

Op dit moment heeft @DeLaene 390 volgers (ter vergelijking: SvTwello heeft er 248). In onze ogen zijn dit er veel, hoewel het moeilijk is om in te schatten wat ons ‘maximale’ bereik is. Onze afdeling kent bijna 1.000 leden, maar hoeveel van hen kennen Twitter, zijn actief of Twitter en weten van het account van de afdeling Voetbal @DeLaene? We weten in ieder geval dat veel spelers, elftalbegeleiders, supporters, vrijwilligers en deze groepen van onze tegenstanders Voorwaarts via Twitter volgen. Dat zien we aan de replies (berichten aan ons) en de retweets (berichten van ons die worden doorgestuurd).

Facebook

Facebook.com/VoorwaartsVoetbal

Start: 21 november 2011

 

 

 

Sterkten

Interactie met fans:

  • Berichten, foto’s, video’s
  • Reacties, ‘likes’, delen
  • Fans plaatsen ook content
  • Evenementen
  • Polls

Inhoud

De belangrijkste meerwaarde van Facebook is de interactie met fans. Deze ‘abonnees’ kunnen zelf content plaatsen en delen met elkaar, zoals berichten, foto’s en video’s. Ook kunnen zij reageren op elkaar en aangeven dat ze bepaalde content leuk vinden. Er kan gestemd worden op een poll en bij evenementen kunnen fans aangeven of ze hierbij aanwezig zijn. De nieuwste toevoeging is een column, die regelmatig wordt geplaatst.

Cijfers

Ongeveer 90 fans vinden de pagina van Voorwaarts Voetbal op Facebook leuk. Een prima aantal voor zo’n korte periode, maar we verwachten dat hier nog wel meer animo voor komt. In de eerste week werd onze Facebookpagina al 583 keer bezocht en in de tweede week was dit maar liefst 1.137 keer.

Kortom, ook in de online wereld komt de afdeling Voetbal van Voorwaarts goed voor de dag. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op!

Paul Overmars

Webmaster Voorwaarts Twello (afdeling voetbal)

Voetbal@VoorwaartsTwello.nl