Soms gaat er nog van alles mis met online marketing. Drie blunders die ik regelmatig tegenkom.

 

 

 

1. Nieuwsbrieven niet personaliseren

Van meerdere bedrijven ontvang ik nieuwsbrieven. Altijd handig om bepaalde acties of nieuwe producten in mijn mail te krijgen. Sommige bedrijven doen dit heel goed, door mij een relevant aanbod te mailen.

Het verbaast mij alleen als deze nieuwsbrieven niet worden gepersonaliseerd. Vooral als ik een account heb, waardoor ze weten wie ik ben. Waarom mailt een bedrijf dan met de aanhef “Beste meneer/mevrouw”? En waarom biedt een ander bedrijf mij jurken aan? Op basis van mijn profiel en aankoopgeschiedenis moeten ze toch minstens weten dat ik een man ben. Een gemiste kans dat ze dan níet personaliseren en mij geen relevante producten aanbieden!

2. Van interessant naar irritant door retargeting

Met retargeting kan je bezoekers van jouw website opnieuw bereiken, door een relevante advertentie te tonen op een andere website. Door cookies wordt onthouden welke pagina’s en producten je hebt bekeken en juist deze producten worden vervolgens getoond op die andere website.

Het interessante hieraan is dat het om relevante producten gaat, omdat je hier al eerder interesse in hebt getoond. Het irritante hieraan is dat deze advertenties blijven verschijnen, ook al heb je geen interesse meer in het product of het zelfs al gekocht. Als je dagen later nog jouw eigen gekochte product ziet, streeft retargeting zijn doel voorbij.

Zo zocht ik een nieuwe televisie op de website van Mediamarkt en vervolgens word ik op Facebook gespamd met een advertentie van een product dat ik heb bekeken.

Retargeting

 

Het grootste probleem met retargeting:

  • Niet (meer) relevant, bijvoorbeeld al gekocht
  • Overkill door te vaak en op teveel plaatsen te tonen, waardoor je door het product/bedrijf online wordt “achtervolgd”

Het artikel “Het drama dat remarketing heet” van Frankwatching gaat hier over en beschrijft dit goed.

Oplossingen zijn er ook, want er zijn allerlei mogelijkheden voor filteren waardoor een specifiekere doelgroep wordt bereikt. Hierdoor kan je bijvoorbeeld aankopen uitsluiten en een limiet op de frequentie aangeven. Irritante banners worden met relevante suggesties ineens wél interessant. Kortom: minder irritatie en meer relevantie!

3. Misplaatste contextual targeting

Advertenties tonen op basis van de content van een pagina. Dat klinkt heel handig omdat je dan altijd relevant bent! Automatisch gekoppelde advertenties op basis van de content kan alleen ook pijnlijke blunders tot gevolg hebben…

Bekijk bijvoorbeeld 15 Volledig verkeerd geplaatste advertenties en 20 Pijnlijk misplaatste advertenties via Upcoming voor zowel offline als online missers.

Deze advertentie over fotografie is ook volledig misplaatst. Dit treffende voorbeeld is van vijf jaren geleden en geeft aan dat dit tegenwoordig nauwelijks nog voorkomt. Of ken jij een recent voorbeeld van foute contextual targeting?