Noz Urbina is een contentstrateeg gespecialiseerd in omni- en crosschannel contentprojecten. Zijn keynote ging over: “Geef je crossmediale aanpak vleugels”.
Deze blogpost is onderdeel van Congres Content Marketing & Webredactie. Lees ook over andere keynotes en breakout sessies. De foto is afkomstig van Entopic op Facebook.
De klant bepaalt
De keynote begon met het aanhalen van een mentaliteitsverandering. We moeten meer gaan denken vanuit de klant en op basis van onderzoek in plaats van aannames beslissingen nemen. Zet de klant voorop, handel proactief en voeg zo echt waarde toe. En doe dit vooral op de manier zoals de klant dat wil. Ongeacht het kanaal of device dus. Gepersonaliseerde content is hierbij een pre.
Fixing the content
Om te bereiken dat content op de manier wordt gepresenteerd zoals de klant dat wil, werd het content model getoond. Door content in componenten in plaats van pagina’s te zetten, zijn die diverse componenten aan te passen aan ieder device. Met dat content model wordt bepaald waar en hoe bepaalde content wordt getoond op een website, maar ook op de telefoon, tablet of gedrukte folder.
Content uitlichten met metadata
Door aan die componenten allerlei metadata toe te voegen, worden die afzonderlijke informatiestukken herkend. Het voorbeeld dat hierbij werd aangehaald, was het zoeken naar openingstijden van supermarkten. Door de content (tijden) in dat component specifiek zo te benoemen, wordt die informatie herkend en direct weergegeven in de zoekresultaten. In de zoekmachine wordt de gewenste informatie dus direct opgehaald en getoond, zonder de website te raadplegen en op een webpagina met openingstijden uit te komen.