De hashtag kent vele goede en nuttige toepassingen, maar ook slechte en ludieke interpretaties. Een uitgebreid overzicht.

Op Twitter wordt de hashtag (#) gebruikt voor woorden, waardoor links ontstaan naar een overzicht van alle tweets die deze hashtag bevatten. Door het categoriseren wordt het eenvoudig om onderwerpen te volgen.

Ideaal om bijvoorbeeld festivals of evenementen (zoals #zwartecross) en actuele onderwerpen te volgen, zoals #Obama bij zijn verkiezingswinst. Bij rampen is het gebruik van hashtags uitermate geschikt om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Een goed voorbeeld hiervan is orkaan Sandy die vorige maand een ravage aanrichtte. Met #Sandy kon je bijvoorbeeld foto’s van ooggetuigen zien.

Populaire hashtags die regelmatig door velen worden gebruikt, zijn #dtv (durf te vragen, om vragen te stellen aan je volgers en iedereen die de hashtag volgt) en zijn Engelse tegenhanger #dta (dare to ask), #ff (follow Friday, om elke vrijdag twitteraccounts aan te raden onder je volgers) en #fail (tweets met frustraties omdat iets verkeerd gaat).

Tijdens televisieprogramma’s is het gebruik van hashtags ook populair. Denk bijvoorbeeld aan #dwdd (De Wereld Draait Door), #tvoh (The voice of Holland), #penw (Pauw & Witteman) en #bzv (Boer zoekt vrouw).

Ook voetbalwedstrijden zijn via hashtags op Twitter te volgen. Via #feypsv kan je Feyenoord-PSV volgen en Nederland-Duitsland wordt aangeduid met #neddui. Tijdens de Champions League finale van 2011 tussen Barcelona en Manchester United, speelde Heineken hier perfect op in met de hashtag #barman.

Naast al deze nuttige manieren om de hashtag in te zetten, zijn er ook voorbeelden van minder geslaagde en ludieke acties.

Sommigen maken er een sport van om een zo lang mogelijke hashtag te gebruiken, #inmijnogenzinloosenirritant. Op radiozender 3fm geven ze hier in het programma Claudia d’r op weer een ludieke draai aan, door via hun vele luisteraars juist een ongebruikelijke hashtag (vaak gebaseerd op een actualiteit) trending topic te maken. Tegenwoordig kan je zelfs t-shirts met # erop bestellen.

Er zijn mooie voorbeelden van bedrijven die de hashtag verkeerd gebruiken in een campagne. Een recente zogenaamde hashtag fail is van Susan Boyle, die #susanalbumparty bedacht voor haar albumrelease. In plaats van de bedoelde Susan Album Party, werd deze hashtag door vele twitteraars geïnterpreteerd als Su’s Anal Bum Party. McDonalds heeft eveneens een hashtag gebruikt die tegen hen ging werken. De twittercampagne #McDStories was bedoeld om de verhalen achter hun leveranciers onder de aandacht te brengen, maar in plaats daarvan gebruikten klanten de hashtag om hun ongenoegen over het bedrijf te uiten.

Gisteren werd in mijn ogen het historisch dieptepunt bereikt in het gebruik van hashtag: een baby werd Hashtag genoemd!

Welke hashtags gebruik jij vaak? En ken je nog meer mooie voorbeelden van geslaagde campagnes of hashtag fails? Laat dan hieronder een reactie achter!