Een sessie die ik heb gevolgd tijdens Marcom14: “Van social media naar social business” door Antal de Waij.
Bekijk ook het overzicht met blogs van alle sessies die ik heb gevolgd.
Marcom14 over deze sessie:
In een tijdperk waarin social media volwassen worden is er behoefte aan steeds meer strategie. Antal de Waij geeft inzicht in het feit dat veel bedrijven de middelen voorbij zijn en steeds meer denken aan social business. Met andere woorden de integratie van social in alle geledingen van het bedrijf. In hoog tempo geeft hij een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat social media steeds meer toepassingsgebieden kennen die noodzakelijk zijn voor het ontwikkelen van een goede bedrijfsstrategie.
Een customer journey is multichannel en enorm veranderd: er zijn meer mogelijkheden (touchpoints) en dat maakt het ook complexer. De essentie van social business volgens Antal de Waij: “Niet social doen, maar social zijn”.
Social Business bestaat uit de onderdelen:
- Monitoren: kijken en analyseren van social media
- Beïnvloeden: informeren/inspireren, kopen, community
- Reageren: realtime community management, webcare
- Faciliteren: reputatie (management), crowdsource & co-creatie
Er is meer transparantie (vergelijkingswebsites) en door middel van crowdfunding (zoals Kickstarter en collectieve inkoop van bijvoorbeeld energie) zijn consumenten empowered en kunnen en gaan zij meer bepalen. Denk aan elkaars auto lenen via SnappCar, hetzelfde principe met vrouwenkleding, maaltijden delen met je buren via Thuis afgehaald of een luxe taxi met één druk op de knop via Uber.
Daarnaast werd curation besproken, waarbij relevante informatie over een bepaald onderwerp of voor een bepaalde doelgroep wordt verzameld. Goede voorbeelden van curation zijn De Correspondent , Fancy, Outfittery en Curated.