Drie voorbeelden van bedrijven die Twitter succesvol inzetten.

 

 

 


Dell Outlet

Eén van de grootste succesverhalen van een bedrijf dat Twitter inzet, is Dell. Het bedrijf gebruikt @DellOutlet om producten tegen kortingen te verkopen, exclusief via Twitter.

Het account heeft bijna 1,5 miljoen volgers. Na anderhalf jaar was er voor één miljoen dollar verkocht en een half jaar later was de omzet verdubbeld tot twee miljoen. In totaal heeft het bereik van Dell via Twitter geresulteerd in meer dan 6,5 miljoen dollar aan opbrengsten.

 


Duckstad

De redactie van het populaire weekblad Donald Duck is ook succesvol actief op Twitter. Alle inwoners van Duckstad hebben een eigen Twitteraccount. Inmiddels heeft Donald al meer dan 136.000 volgers.

Er wordt goed nagedacht over wat er wordt getweet; de tweets passen bij de karakters van de Duckstad bewoners en er wordt ingespeeld op actualiteiten. Daarnaast reageren de accounts op elkaar, waardoor er een compleet verhaal vanuit Duckstad ontstaat. De lijst met Duckstad inwoners heeft al meer dan 5.800 volgers en maakt het mogelijk om (naast het offline weekblad) alle karakters dagelijks online via Twitter te volgen.

De creatieve (en leerzame) content is een succes door de creativiteit, humor, actualiteit en de interactie tussen de karakters. De redactie heeft online meer mogelijkheden dan in het blad, waardoor karakters groeien op Twitter. Een goede manier van online marketing waardoor er betrokkenheid wordt gecreëerd bij (potentiële) klanten, dat uiteindelijk kan leiden tot meer verkopen. “Er zijn reacties geweest waarin mensen zeggen wel weer een abonnement te willen naar aanleiding van de tweets”, aldus een redacteur in een interview.


KLM Surprise

De KLM had met “KLM Surprise” een mooie campagne waarmee zij klanten wisten te verrassen op Schiphol. Na tweets waarin KLM werd genoemd, werd op basis van het profiel op Twitter een passend cadeau verzonnen én overhandigd op het vliegveld. Een goed voorbeeld van een geslaagde campagne via Twitter.