Verbazing en frustraties bij een vakantie online zoeken en boeken. 

De vakantieperiode is inmiddels voorbij maar verdient nog wel een blog, geboren uit frustraties en vooral verbazing. Oprecht verbaasd over de manier waarop sommige reisorganisaties werken. De case: eindelijk hebben we zomervakantie en we willen een paar dagen naar een strand. Uiteraard zoeken we onze vakantie online.

Voor snelle conclusies lees alleen de tussenkoppen of direct mijn vraag aan alle reisorganisaties.

Zoekresultaten Google bepalend
Type “zomervakantie” in Google en op de eerste pagina verschijnen onder meer Arke, Corendon, D-Reizen, Neckermann en Sunweb. Andere aanbieders komen voor ons sowieso al niet in aanmerking omdat ze niet eens bij de eerste 10 resultaten staan. De gekochte plaatsen van advertenties sla ik standaard over. Als je een prominente plaats moet kopen, scoor je bij mij minpunten. Op de een of andere manier vertrouw ik die niet en eigenlijk werken deze dus averechts. De eerste les voor vakantie-aanbieders: SEO is belangrijker dan SEA!

Pluspunten voor Sunweb door filteropties website
We zoeken een zonvakantie. Erg veeleisend zijn we niet, enkele voorkeuren hebben we wel. Voldoende wensen en input voor een online zoektocht. Van alle websites gaat het zoeken bij Sunweb het beste. De website geeft goede filteropties zodat we ons wensenpakket kunnen instellen en alleen relevante zoekresultaten over houden. Andere aanbieders kunnen hier niet aan tippen, pluspunten voor Sunweb dus! Even later vinden we onze vakantie. We boeken online, zijn blij en verheugen ons op een paar dagen zon.

Minpunten voor Sunweb vanwege dooie mus
We zijn blij gemaakt met een dooie mus. Het hotel blijkt namelijk niet beschikbaar… Bij de boeking staat ook wel vermeld dat het om een optie onder voorbehoud gaat, die nu dus niet doorgaat. We waren ook al sceptisch, want ditzelfde hotel bleek via andere aanbieders al volgeboekt te zijn. We gaven Sunweb het vertrouwen alleen waren die andere website blijkbaar duidelijker en eerlijker.

Toen Sunweb belde met de mededeling dat onze vakantie niet definitief kon worden geboekt, vroeg ik waarom zij voor deze werkwijze kozen. Het klinkt voor mij in ieder geval erg onlogisch om onbeschikbare vakanties aan te bieden! De uitleg viel iets voor te zeggen: alle aanbieder kopen plekken bij de accommodatie in en ze checken of er daarnaast nog extra plekken beschikbaar zijn, van het hotel zelf of via een andere aanbieder. Helaas was dit niet het geval: weg vakantie. Belangrijkste les voor Sunweb: toon alleen beschikbare opties! Nu verheugen we ons op een vakantie die uiteindelijk niet door kan gaan en dit levert frustraties én teleurstelling op! Misschien handig als bedrijf om eventuele extra mogelijkheden te slijten, maar het belangrijkste: de klant is er niet mee geholpen!

Geboekt bij D-Reizen
We worden gedwongen om een nieuwe vakantie te zoeken. Onze zoektocht gaat verder en we kiezen bewust voor een andere aanbieder. Althans, we willen ergens anders boeken want van Sunweb worden we niet blij. We blijven wel zoeken bij Sunweb vanwege het handige zoeksysteem, maar boeken bij concurrent D-Reizen. Op deze website geen “optie”, “voorlopige boeking” of “onder voorbehoud”, dus we hebben daadwerkelijk geboekt! Fijn gevoel als de bevestiging in de mail staat: een vakantie naar Lloret de Mar, waarmee we onze wensenlijst volledig afvinken. So far, so good!

Tickets offline afhalen bij D-Reizen!?
Een week voor vertrek word ik gebeld door D-Reizen, met een opmerkelijk verhaal. Onze tickets zijn aangekomen en of ik die wil ophalen. Pardon? Ophalen? Wat dachten jullie van mailen? Hier was ik echt over verbaasd. Ohja, we hebben in Twello ook nog een D-Reizen filiaal. Zo’n offline winkel noemen ze volgens mij een reisbureau. Dat die nog bestaan! Wat old-skool zeg. Heeft zo’n reisbureau überhaupt nog bestaansrecht? Daar komen toch alleen ouderen en mensen zonder internet. Bestaan die mensen zonder internet eigenlijk nog!? Erg vreemd anno 2015!

Tijdens ons dorpfeest Klompenfeest stap ik die winkel binnen en ontvang een envelop met papieren. Als ik vraag waarom ze dit niet konden mailen, kijken de medewerkers elkaar vragend aan. “Waarom doen we dit eigenlijk zo?” Terechte verbazing. Het antwoord heeft te maken met het hoofdkantoor dat niet rechtstreeks iets naar klanten stuurt. Toch vreemd om na een online boeking via een website, een envelop te moeten ophalen bij een offline winkel…

Online inchecken via Transavia maar boarding pass printen
We vliegen met Transavia en via de site kunnen we eenvoudig onze bagage bijboeken. Overigens vreemd dat dit moet en de bagage er niet standaard bij in zit… Ook het online inchecken verloopt soepel. Tot het laatste scherm. De boarding pass moet namelijk worden geprint! Bij sommige (eigenlijk de meeste) luchthavens krijg je via de app een mobiele boarding pass, maar net bij onze luchthaven weer niet. Waarom niet bij alle luchthavens? We zijn dus net als de envelop van D-Reizen weer aangewezen op een papieren variant. En aangezien ik geen printer heb, moeten we wederom naar een offline winkel, dit keer de copyshop.

→ Uiteindelijk was alles geregeld en hebben genoten van een heerlijke vakantie!

Hoe het ook kan: Booking.com
Alles zelf online regelen. Dat doe ik eigenlijk het liefst bij het zoeken naar een vakantie en weekend weg. Via Booking.com lukt dit heel goed. Voor onze voetbaltrips naar Engeland boeken we bijvoorbeeld ook alles zelf online. De vlucht, soms ook al het treinticket, het hotel en tickets voor de wedstrijden via de websites van de clubs. Met Google Maps maken we vervolgens een kaart van de omgeving met alle belangrijke plekken (hotel, stadion, pubs, station) in een overzicht. Via Booking.com ging het zo eenvoudig allemaal, dat ik na de tijd zelfs een review heb gegeven voor ons hotel in Southampton.

Websites in de Travelbranche beoordeeld
Onlangs werd de WUA! Top 100 Beste Websites 2015 bekend gemaakt. In de categorie Travelbranche vinden we de genoemde organisaties op de volgende plaatsen:
• Booking.com op 3
• Transavia.com op 9
• Sunweb.nl op 14
• D-Reizen.nl op 25
Als de eerste pagina met zoekresultaten op Google geen uitkomst biedt, is deze ranking wellicht handig bij het boeken van een volgende vakantie.

Vraag aan alle reisorganisaties
Online inchecken en tickets via een app zijn ideaal. Als ook de vluchtinformatie via een app kan, ben ik helemaal geholpen. Dan hoeven we niet meer op de grote borden in de hal te kijken om te zien naar welke gate we moeten. Liever een pushbericht zodra de gate bekend is, met direct een kaart hoe we bij die gate komen. Een vraag en eigenlijk vriendelijk verzoek aan alle reisorganisaties: wanneer kan ik op vakantie zonder ook maar iets te hoeven ophalen of te printen?