De derde en laatste breakout sessie was “Nieuwe Rabobank.com: scrum, content & fun” door Daniëlle Hoek, online projectmanager vanuit Entopic.

Dankzij scrum werd binnen vier maanden een redesign én contentmigratie gerealiseerd op de corporate website van Rabobank.

Deze blogpost is onderdeel van Congres Content Marketing & Webredactie. Lees ook over andere keynotes en breakout sessies.

Succesfactor scrum
Agile scrum stond centraal bij het succes van dit project. Als een rugbyteam werden de koppen bij elkaar gestoken, de schouders eronder gezet en als atleten gesprint. Mooie metaforen voor deze teamprestatie en de scrum werkwijze. De teambuilding werd  geroemd en er werd zelfs gezegd dat er werd (samen)gewerkt “als een gezin in een flow”. De samenwerking met de diverse stakeholders was ook belangrijk, om het gezamenlijke belang te benadrukken. Hierbij is de eindgebruiker de belangrijkste stakeholder! Design, techniek en content werkten samen, agile in optima forma.

Diagnose huidige website
In de eerste fase (“Opstijgen”) werd de diagnose van de huidige website gesteld. De pijnpunten en wensen werden in kaart  gebracht. Een onduidelijke structuur, verschillende look & feel en de grote hoeveelheid content waren belangrijke aspecten. Ook de quick scan met feedback van interne stakeholders, leverde de nodige verbeterpunten op.

Oriëntatie
Het scrumtraject werd gestart met een oriëntatiesprint, waarbij alles kan en mag. Er werden verschillende onderzoeken gedaan: een doelgroep research, gekeken bij concurrenten, een expert review, dagelijks brainwaves met post-its en een Rabobank filiaal werd bezocht.

Starten
Groot denken (dromen van de ideaalplaat), maar klein beginnen. Think big, start small. Maak het behapbaar en binnen het scrumteam kon er snel worden geschakeld zodat er ook snel en concreet resultaat werd opgeleverd. De focus lag op de homepage, navigatie, artikelpagina en mobile ready.

Design
Qua design waren er drie speerpunten:

  1. Toegankelijke look & feel
  2. Duidelijke hiërarchie
  3. Magazine-achtige look

Gebruikerstest
Omdat de eindgebruiker de belangrijkste stakeholder is, werd er ook een gebruikerstest georganiseerd. In vier dagen werd met een interview setting de website kwalitatief getest. Uiteraard werd hierbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt van nieuwe content. Ook werd er tussentijds een minimale versie laten zien bij de lokale banken. Alles om het enthousiasme te verspreiden en iedereen binnen de organisatie mee te krijgen.

Bestaande versus nieuwe website
Hoe hou je de bestaande website in de lucht en bouw je tegelijkertijd aan een nieuwe? Door te prioriteren! Als het echt urgent is, wordt het opgepakt. Kan het wachten, dan wordt het later opgepakt. Voor de nieuwe website werd er ook geprioriteerd in ‘must haves’, ‘should haves’ en ‘nice to have’.

Aftercare was eveneens belangrijk. Hiervoor werd drie weken na de lancering uitgetrokken. Hierin werden losse eindjes opgelost, feedback verwerkt en vond de overdracht naar beheer plaats.

Highlights nieuwe website

  • Een benaderbare bank, onder meer persoonlijker door quotes in plaats van titels.
  • Meerdere doelgroepen, uitgesplitst in het menu.
  • Look & feel, als een magazine door fotografie en opmaak.
  • Responsive, van mobiel tot desktop.

Succesfactoren
De eerste resultaten tonen het succes van de nieuwe website. De engagement steeg, bezoekers blijven langer op de pagina’s, er wordt meer gedownload en de bounce rate daalde. Deze succesfactoren waren daar verantwoordelijk voor:

  1. Het team, hard (samen)werken in een open sfeer met fun! En het mandaat bij de productowner binnen het team.
  2. De werkwijze, behapbaar met scrum en klein beginnen.
  3. Stakeholders, goed naar hen luisteren en het gezamenlijke belang benadrukken.
  4. Vooruitplannen, denk ik plan B en zelfs C en verder.
  5. Have fun, daarmee worden de beste resultaten geboekt.

Leermoment
Net als bij de presentatie van Eneco kon ik het ook hier niet laten om te vragen wat het belangrijkste leermoment was. Wat zouden ze anders doen als ze dit project nogmaals mochten doen? Het antwoord: er was (te) veel focus op het resultaat. Telkens maar doorgaan, wel tijd voor fun maar nooit eens een rustig moment en stilstaan bij wat er al is gebeurd. Waarschijnlijk was de zelf opgelegde harde deadline hier ook debet aan.