← Social media

In een artikel in het clubblad van Voorwaarts (december 2012), heb ik uiteengezet hoe de online communicatiekanalen (website, Twitter, Facebook) van Voorwaarts afdeling Voetbal worden ingevuld en zijn doorontwikkeld in het afgelopen jaar.

Artikel in het clubblad, december 2012 nr. 175:
Voorwaarts Voetbal online in 2012

 

In het laatste clubblad van 2011, gaf ik een overzicht van Voorwaarts Voetbal online. Hierin werd beschreven hoe alle online communicatiekanalen (website, Twitter, Facebook) werden ingevuld, inclusief sterkten en cijfers per kanaal. In 2012 werd Twitter een geaccepteerd online communicatiemiddel, stond de website te wachten op doorontwikkeling en werd Facebook verder vormgegeven. Een update hoe de afdeling Voetbal van Voorwaarts er een jaar later online voor staat.

Website
→ Doorontwikkeling
De website heeft in 2012 enigszins stilgestaan in ontwikkeling. Toch blijft de website het primaire online communicatiemiddel van onze club en de bijdrage daaraan van de afdeling Voetbal was afgelopen jaar naar behoren.

Afdelingsbreed werden er wedstrijdverslagen geplaatst en belangrijke informatie als vergaderingen, nieuws, vacatures, beleidsdocumenten, foto’s, voorbeschouwingen en wedstrijdverslagen van het 1e elftal staan online. Mede dankzij de KNVB widget is het overzicht van wedstrijden (programma én uitslagen) altijd snel bijgewerkt en ook de standen worden wekelijks geüpdate. Dit seizoen worden ook de clubtopscorers weer bijgewerkt en dit levert ongetwijfeld een bijdrage aan de onderlinge band én strijd van de voetbalteams.

Zoals bekend wordt het functioneren van de website momenteel geëvalueerd en wordt er onderzocht hoe de website kan worden doorontwikkeld. Dit zal uiteraard ook voor onze afdeling gaan spelen in 2013.

Twitter
→ Geaccepteerd online communicatiemiddel
In februari 2011 zijn we gestart op Twitter met het account @DeLaene. Het aantal volgers is sindsdien blijven groeien, van 400 in december 2011 tot ruim 600 in december 2012. Bij Voorwaarts zijn er nu 16 voetbalteams die een eigen Twitteraccount hebben en ook de toernooien @BrintaBoys en @Familievoetbal zijn actief op Twitter.

Inmiddels hebben we ruim 2000 tweets verstuurd, met links naar wedstrijdverslagen en foto’s, nieuws over de afdeling Voetbal, vacatures en retweets van uitslagen. Misschien wel het allerbelangrijkste: alle wedstrijden van Voorwaarts 1 waren in 2012 live te volgen via Twitter! Dit blijft toch de grootste kracht van Twitter, waardoor dit online communicatiemiddel voor Voorwaarts zo waardevol en populair is.

Het succes is niet alleen af te leiden aan het stijgend aantal volgers, ook wordt @DeLaene regelmatig geretweet en ieder weekend worden er vele uitslagen aangeleverd via Twitter. De interactie met de achterban is dus ook een succesfactor, hoewel het nog steeds een bewuste keuze is om niet volledig interactief te zijn (bijvoorbeeld door vragen via Twitter te beantwoorden). Men weet ons dus wel te vinden en daarmee is Twitter anno 2012 een geaccepteerd communicatiemiddel geworden!

Facebook
→ Verder vorm(ge)geven
Ongeveer een jaar geleden (eind november 2011) zag onze Facebookpagina het levenslicht. In het afgelopen jaar is daar veel op gebeurd. We sloten 2011 af met ongeveer 100 ‘likes’ en eind 2012 zijn er meer dan 300 personen die de pagina ‘leuk vinden’. Deze fans zorgen voor de interactie die past bij deze vorm van social media.

Een belangrijke kracht van Facebook is de timeline. Door het taggen van (archief)(team)foto’s op een bepaalde datum, is in 2012 een uitgebreid online clubarchief ontstaan. Onder andere alle teamfoto’s van Voorwaarts 1 van de afgelopen 20 seizoenen zijn toegevoegd. Mede dankzij onze huisfotograaf Henk, staan er vele teamfoto’s op Facebook. Bij deze nog steeds het verzoek om archieffoto’s aan te leveren!

Andere ontwikkeling op Facebook:
Er zijn evenementen aangemaakt, van de nieuwsreceptie en Hollandse middag, tot Familievoetbal (99 personen gaven via Facebook aan aanwezig te zijn), vergaderingen en de presentatieavond.

In totaal zijn er 6 polls op Facebook verschenen, waarvan enkele opvallende resultaten:
•    68% van de stemmers wil graag een pinautomaat aan De Laene
•    70% gaf aan dat het niet erg is als Voorwaarts 1 degradeert naar de Tweede Klasse
•    49% speelt een thuiswedstrijd het liefst altijd op ons kunstgrasveld

In 2012 zijn er 12 columns over uiteenlopende onderwerpen op Facebook geplaatst. Voornamelijk door Maik, maar bijvoorbeeld ook een reactie van de Dames op één van zijn columns. Bij deze wil ik nog even benadrukken dat iedereen een column over (Voorwaarts) voetbal mag opsturen! Wil je een discussie aanzwengelen, je mening over iets kwijt of moet je gewoon even iets van het hart? Schrijf dan een column en stuur die naar voetbal@voorwaartstwello.nl.

Verder ontvingen we veel reacties op updates en werden er vele berichten en foto’s “geliked” en gedeeld. Een recente foto die veel “likes” opleverde, is deze van Daniël met de pupil van de week tegen Joure.

De interactie met de fans en het feit dat zij zelf ook content plaatsen, bewijst dat ook Facebook is ingeburgerd bij de leden en supporters van Voorwaarts. Voldoende reden om dit online communicatiemiddel ook in 2013 verder vorm te geven!

Kortom, 2012 was een goed jaar voor Voorwaarts Voetbal online. Mede dankzij de inbreng van Jurjen (website en Twitter), Frank (Twitter en Facebook) en de correspondenten Alwin (scoreverloop voor Twitter en verslagen website), Maik (columns) en Henk (foto’s). Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op!

Paul Overmars
Webmaster Voorwaarts Twello (afdeling voetbal)

VoorwaartsTwello.nl/Voetbal
Voetbal@VoorwaartsTwello.nl
Twitter.com/DeLaene
Facebook.com/VoorwaartsVoetbal

PaulOvermars.nl
POtwello@hotmail.com
Twitter.com/potwello