Content is onder te verdelen in 4 types en 6 soorten. Natuurlijk zijn er veel meer soorten, maar de meest populaire en succesvolle contentsoorten worden hier belicht.
4 contenttypes
In een artikel van Frankwatching werden 4 contenttypes als basis voor je contentstrategie benoemd:
- Promoter
- Preacher
- Professor
- Poet
De inhoud, voorbeelden en doelstellingen daarvan heb ik samengevat in onderstaand overzicht.
Contenttype: Promoter
Inhoud: Promotionele content
Voorbeelden: Leaflets, brochures, advertenties en reclame
Doelstellingen:
- Directe verkoop stimuleren
- Brand awareness vergroten
Contenttype: Preacher
Inhoud: Laagdrempelige (vluchtige) kennisdeling
Voorbeelden: Blogs, nieuwsbrieven en social media
Doelstellingen:
- Exposure / merkbekendheid vergroten
- Meer verkeer uit zoekmachines genereren
- Volgers via social media opbouwen
Contenttype: Professor
Inhoud: Inhoudelijke kennisdeling
Voorbeelden: Whitepapers, onderzoeksrapporten, visiedocumenten, boeken, e-books, keynotes en round tables.
Doelstellingen:
- Inhoudelijk relevant zijn voor een specifieke doelgroep
- Leadgeneratie/leadmanagement
- Opbouwen/claimen van een ‘thought leadership’-positie
Contenttype: Poet
Inhoud: Storytelling
Voorbeelden: Verhalen in allerlei vormen, zoals foto’s of video’s.
Doelstellingen:
- Mensen op een emotioneel niveau raken om overtuigingen en gedachten te beïnvloeden
- Vergroten van de ‘engagement’
- Bouwen aan klantbinding, loyaliteit en fans
6 contentsoorten
Naast deze contenttypes, zijn er ook meerdere soorten content te onderscheiden. Geïnspireerd (vertaald, samengevat en verrijkt) door een blog (deel 1 en deel 2) van Canva, volgt hieronder een verdieping van deze 6 populaire en succesvolle contentsoorten:
- Video
- Lijsten
- Instructies
- Infographics
- Reviews
- Interviews
Video
In een vorige blogpost, ben ik al dieper ingegaan op video als content.
Video’s worden eerder verspreid dan andere content, waardoor het bereik en de exposure toenemen. Ze zijn dus goed voor engagement en daar kijken zoekmachines weer naar. En video’s zorgen voor meer vertrouwen en geloofwaardigheid bij potentiële klanten. Onderzoek heeft aangetoond dat men eerder is geneigd een product te kopen, als er video’s over beschikbaar zijn. Dit is ook één van de redenen waarom Coolblue het zo goed doet.
Bedenk wel goed wat (potentiële) klanten willen zien, bijvoorbeeld door hen hier vooraf over te ondervragen. Een goede video bevat een sterke boodschap, meestal op een beknopte en pakkende manier. Als dat ook nog eens betrekking heeft op de zorgen bij klanten, schiet de conversie omhoog.
Lijsten
Lijsten (zoals “5 manieren om…”, “Top 10 redenen voor…”, enzovoort) zijn om verschillende redenen erg populair als vorm van content. Voor de schrijver is het eenvoudig om puntsgewijs en beknopt een opsomming te geven en die in de paragraven daaronder uit te werken. Houd het beknopt en simpel, dat schrijft én leest eenvoudig(er).
Lijsten zijn ook een van de meest gedeelde contentsoorten, doordat lezers ze eenvoudig kunnen scannen. Kort maar krachtig en met aansprekende titels maakt de lijsten opvallend(er), waardoor ze nog meer worden gedeeld. Makkelijk te lezen én een mooie presentatie, met uitgebreidere verklaring eronder, maakt lijsten overtuigend en uitermate geschikt voor bijvoorbeeld productreviews.
Instructies
Een van de meest voorkomende redenen waarom mensen online zijn, is omdat ze proberen uit te vinden hoe iets werkt. Men is constant op zoek naar instructies. Door potentiële klanten iets te leren, wordt engagement gestimuleerd en wordt jouw merk als autoriteit op dat vakgebied gezien.
Instructies moeten (net als bijvoorbeeld recepten) een stap voor stap gids zijn. Vergeet niets belangrijks en gebruik afbeeldingen/screenshots/video’s om voorbeelden te tonen.
Infographics
De naam zegt het al: een infographic is een grafische weergave van informatie, dus feiten visueel gepresenteerd.
Goede infographics bieden een combinatie van elementen: ze zijn eenvoudig te lezen, hebben een origineel design en bevatten gegevens die een verhaal vertellen of een punt maken. De belangrijkste meerwaarde is de shareability, infographics zijn zo waardevol omdat ze veelvuldig worden gedeeld op social media.
Een goede infographic kan jouw bereik vergroten en de exposure van bijvoorbeeld jouw website aanzienlijk verhogen. Profiteren van alle voordelen kan met een zelfgemaakte infographic, dat origineel is (met iets dat dus nog niet eerder is gedeeld), dat past bij jouw vakgebied en de doelgroep aanspreekt.
Reviews
Er zijn twee soorten reviews: een individuele product review en een vergelijkingsreview van twee of meer producten. De vergelijkingsreviews worden steeds populairder, denk bijvoorbeeld aan het vergelijken van telefoons. Welke telefoon is beter, wat zijn de specificaties en de voor- en nadelen van deze telefoons en welke telefoon wordt aangeraden door experts?
Bijna alles kan wel gereviewd worden (telefoons, boeken, restaurants, hotels), maar bedenk dat de reviews vooral relevant moeten zijn voor jouw doelgroep. Reviews geven je de mogelijkheid om jezelf (en jouw bedrijf) als expert in jouw vakgebied te profileren. Door jouw klanten zinvolle informatie te geven door middel van reviews, wordt een vertrouwensrelatie met hen opgebouwd.
Interviews
Ga een gesprek aan met een expert in jouw vakgebied, ondervraag hen over wat er momenteel in de markt speelt, vraag naar advies dat relevant is voor jouw klanten en laat hen vertellen over hun weg naar succes. Mensen zien graag verhalen over ‘achter de schermen’, dus maak interviews persoonlijk. Hoe ziet een dag in het leven van X uit?
Interviews zijn ook eenvoudig in meerdere contentsoorten te gieten en te hergebruiken. Een video kan ook een audiobestand of een tekst worden. Zo kan je dezelfde content in drie verschillende formats publiceren.
Een ander voordeel van interviews is dat de geïnterviewde jouw bijdrage ook weer met zijn volgers kan delen, zodat het bereik en de exposure toenemen en jouw netwerk wordt uitgebreid!