Tijdens de eerste trainingsdag werd verteld dat contentmarketing gaat over verhalen die het waard zijn om te delen. In dit artikel wordt het geheim van contentmarketing onthuld: waar moet een goed verhaal aan voldoen.

Deze blogpost is gecreëerd met input van de training Contentmarketing.

Contentstrategie
Contentmarketing vervangt niet PR of communicatie of SEO of advertising, het versterkt deze zaken. “Begin met contentmarketing waar het pijn doet” .

Contentkalender
De contentkalender is leidend voor het wanneer, think ahead! Denk aan thema’s, inhakers en events. Na het plaatsen van content begint het pas, daarna spelen verspreiding, meten, follow-up en re-engineering een rol.

Content van wie?
Content is geen speeltje van Communicatie (volgens de docent zijn zij juist remmers!), maar een new business tool en een cultuur. Zoals aangegeven tijdens de eerste trainingsdag moet je eerst jouw STE vinden. Daarna moet dit door de hele organisatie (uit)gedragen worden. Break the silos en zoek samenwerking met andere afdelingen. Creëer met een redactie eigen én curated content (herschreven als samenvatting met eigen inzichten en learnings en context toegevoegd, precies zoals deze post met input van de training). Begin klein, vind ambassadeurs, kom met bewijs en voed trots.

Hero’s Journey
Elk verhaal heeft een begin, midden en eind. De held in een verhaal beleeft nagenoeg altijd dezelfde stappen. Deze komen overeen met de 12 stappen van Hero’s Journey van Joseph Campbell en lijkt op een customer journey. Dit wordt toegepast in bijvoorbeeld de bijbel, maar ook films en is ook geschikt voor contentmarketing.

Een goed verhaal voldoet aan deze hero’s journey. Die eerder genoemde 12 stappen zijn terug te brengen tot deze 3 stappen.
1.    The call: een oproep tot avontuur
2.    Strijd/conflict en hergeboorte
3.    Het elixer: delen van je geluk/inzicht

Helden
Voorbeelden van iconen die worden gebruikt zijn Fido Dido met 7 Up, de filiaalchef van Albert Heijn en Jochem de Bruin van Rabobank. Bij laatstgenoemde zie je in onderstaande video duidelijk de 3 stappen zoals hierboven benoemd.

Welke verhalen blijven hangen:
1.    Wees geloofwaardig (of fabelachtig)
2.    Prikkel
3.    Eenvoudig (1 boodschap/verhaal)
4.    Concretiseer
5.    Raak emoties
6.    Vertel i.p.v. verkoop (zoals Lego hieronder, een mooi verhaal als je 17 minuten over hebt…)

Positionering
Denk bij contentmarketing om je positionering. Wat is jouw STE? Welke kenmerken en eigenschappen heeft jouw merk? Welke oplossing biedt jouw merk? Hoe gedraagt jouw merk zich als het een persoon is en hij loopt een bar binnen? Die laatste vraag is moeilijker te beantwoorden dan je in eerste instantie denkt. En ook: op welke BN’er lijkt jouw merk? Moeilijke vragen maar deze leveren belangrijke antwoorden op voor de positionering van jouw merk en vormt daarmee belangrijke input voor contentmarketing.