Soms moet je er snel bij zijn en slim handelen om jouw naam te claimen voor websites en social media. Enerzijds om jouw online kanalen eenvoudig te communiceren en te zorgen voor consistentie, anderzijds om te voorkomen dat iemand anders zich voor jou gaat uitgeven. Uit onderstaande vijf voorbeelden uit mijn directe omgeving, blijkt dat het belangrijk is dat jouw naam online wordt geclaimd.

Activia
claimactiviaDit is een goed voorbeeld van (weliswaar onbedoeld) voordeel halen uit jouw naam ook online claimen. In mijn woonplaats Twello is namelijk een voetbalvereniging Activia. Logischerwijs hadden zij de website Activia.nl. En toen kwam Danone met het product Activia op de markt. Na een flink bod ging de vereniging overstag, kreeg het bedrijf die URL tot zijn beschikking en sindsdien zijn de Twellonaren (rijker en) online bereikbaar via vvactivia.nl.

Hanos
claimhanosHet claimen van jouw (account)naam speelde ook toen ik nog bij Hanos werkte. Op Twitter was het account @Hanos namelijk al vergeven aan een of andere Zweed. Zijn naam is namelijk Hans Nordlinder en dat afgekort bracht hem op het idee om @Hanos aan te maken. We hebben hem benaderd en van alles geboden, maar hij weigerde zijn account af te staan. Ondanks dat hij zelf nauwelijks actief was (hij heeft nog altijd slechts 15 volgers…) en hij ook nog eens klaagde over de mentions die hij ontving vanuit Nederland van mensen die dachten dat hij de horecagroothandel was. Zelfs terwijl hij er zelf last van had én hij geld kreeg geboden, bleef hij eigenwijs en hield hij dat account. Daar hebben we ons toen maar bij neergelegd en als account nog altijd @hanosispc actief.

FOX
claimfoxDat je een account ook kan claimen/opeisen, bleek toen FOX in Nederland een voetbalzender begon. Mijn broer had een vooruitziende blik en ruim van tevoren al het Twitteraccount @FoxsportsNL aangemaakt. Via dat account werden nieuwsberichten ge(re)tweet over de komst van Fox en de naamgeving van de nieuwe televisiezender. Omdat deze accountnaam erg leek alsof het van Fox zelf was, werd het account door Twitter ‘afgepakt’ en aan de ‘rechtmatige eigenaar’ toegewezen. Helaas geen lucratief bod zoals bij Hanos maar van de een op de andere dag het account kwijt. Inmiddels heeft Fox via dat Twitteraccount meer dan 280.000 volgers.

Social media
Van al mijn social media accounts probeer ik de custom URL te claimen. In plaats van lange URL’s met allerlei slashes en id-nummers, krijg je een URL met jouw naam erin. Daardoor hebben mijn social media accounts deze namen:
http://nl.linkedin.com/in/paulovermars
http://facebook.com/paul.overmars
http://slideshare.net/paulovermars
http://vine.co/Paul.Overmars

Alleen bij Twitter heb ik bewust gekozen voor een kortere variant @potwello en bij Google+ heb ik helaas nog geen custom URL. Daarvoor moet je namelijk aan 3 voorwaarden voldoen:

  1. Minimaal 10 volgers
  2. Minimaal een maand actief
  3. Een profielfoto

Alleen punt 1 staat mijn custom URL nog in de weg, dus ik nodig je van harte uit om mij via Google+ te volgen!

De URL van mijn blog PaulOvermars.nl is uiteraard ook een mooi voorbeeld van mijn naam online claimen. Vooral als je bedenkt dat er naamgenoten zijn die iets hoger op de carrièreladder staan (met zelfs een Koninklijke onderscheiding), maar helaas voor hen niet de .nl URL bezitten.

Certificering voor celebrities
claimcertificeringZoek voor de gein eens op Twitter naar een beroemdheid en je komt vele accounts tegen. Welke is nu het echte officiële account? Hier heeft Twitter iets voor bedacht. Officiële accounts van beroemdheden en merken worden gecertificeerd. Dit kan je zien aan het blauwe icoon met de witte vink. Als dat icoon bij de accountnaam staat, heeft Twitter een controle uitgevoerd en kan je met zekerheid zeggen dat het echt een officieel kanaal is van het merk of de celebrity. Een goede methode om onderscheid te maken tussen het officiële account en de vele fanaccounts die verschijnen. Iedereen kan immers een account aanmaken met de naam van een bedrijf of (beroemd) persoon.

Meer voorbeelden
Heb jij nog goede voorbeelden die passen bij dit artikel? Is jouw account een keer opgeëist of heb jij dat ooit gedaan? Plaats jouw aanvulling in een reactie onder dit artikel.