Websites ontwikkelen en blijven optimaliseren is net als een goede contentstrategie erg belangrijk, maar het dagelijks beheer van de website blijft noodzakelijk.
Webredacteur van de dag
Binnen ons ContentTeam werken we met een zogenaamde “Webredacteur van de dag”. Diegene is die dag verantwoordelijk voor wijzigingen op de website. Dit kunnen kleine aanpassingen zijn zoals een PDF vervangen of tekstwijzigingen, maar ook grotere meldingen zoals nieuwsberichten publiceren en nieuwe webpagina’s aanmaken.
Naast het beheer en de uitvoerende taak, hoort hier ook een adviserende rol bij. Door dagelijks met het CMS te werken, de website door en door te kennen én de nodige online kennis te hebben, zijn wij in staat om een goed advies te geven over hoe iets het beste op een website kan worden geplaatst.
Kortom, naast wijzigingen op websites doorvoeren ook adviseren over een goede toepassing van online communicatie.
“Webredacteur van de dag”! Geen award helaas, maar vandaag mijn rol binnen ons ContentTeam voor wijzigingen/optimalisatie op onze websites.
— Paul Overmars (@POtwello) November 25, 2014
Basisvaardigheden
Volgens dit artikel over basisvaardigheden voor een webredacteur, is kennis hiervan noodzakelijk:
- Webschrijven
- SEO
- CMS
- Social media
- Google Analytics
Profiel
Volgens het onderzoek “Webredactie Monitor 2014” van Entopic mag dit worden verwacht van webredacteuren:
- ruime ervaring met webredactie en online communicatie
- uitstekende beheersing van de Nederlandse taal
- copywriting en zoekmachine -optimalisatie
- kennis van usability en web analytics
- ervaring met meerdere content management systemen
Van schrijftalent tot adviseur
Was de webredacteur ooit een schrijftalent met wat HTML-kennis, tegenwoordig wordt er heel wat meer van hem verwacht: kennis van content management systemen en webstatistieken, oog voor webdesign en usability, en gevoel voor nieuwe ontwikkelingen als social media, SEO-optimalisatie en mobile apps. De webredacteur beweegt zich op het snijvlak van redactie, grafische vormgeving, ICT en communicatie. Organisaties vragen deze duizendpoot steeds vaker ook om strategisch advies en om online projecten in goede banen te leiden. Met andere woorden: webredactie is volwassen geworden.
Bron: “Webredactie Monitor 2014” – Entopic