Een terugblik op de breakout sessie tijdens Congres Content Marketing & Webredactie over storytelling bij Rabobank. Verhalen van klanten zorgen voor geloofwaardige content op de website.
Menselijker redesign
Rabobank.com is de corporate website en heeft meerdere doelgroepen. Vorig jaar is er al een flink redesign geweest dat heeft onder meer geleid tot meer bezoek op andere pagina’s vanaf de homepage. Het redesign bestond hoofdzakelijk uit betere fotografie, simpelere structuur, responsive design en verder minder tekst, meer beelden, meer kleur, kortom: menselijker.
Meer dan volle bak bij @VincentMirck #cmw15 #Rabobank #breakoutsessie pic.twitter.com/DvotcFZnKm
— Entopic (@entopic) November 24, 2015
De content is verbeterd
- van lange artikelen naar korte paragrafen met scanbare tussenkoppen
- van saaie titels naar sterke titels
- van afstandelijke tone of voice naar een pakkende schrijfstijl
- van weinig aandacht voor fotografie naar betere fotografie
- van de bank aan het woord naar de klant aan het woord
Redesign en contentmigratie met scrum
Vorig jaar heb ik de breakout sessie “Nieuwe Rabobank.com: scrum, content & fun” gevolgd. Dankzij scrum werd binnen vier maanden een redesign én contentmigratie gerealiseerd op de corporate website van Rabobank.Lees meer hierover in mijn blog: Redesign en contentmigratie met scrum.
Geloofwaardige content dankzij storytelling door klanten
Bij Rabobank gingen ze vervolgens op zoek naar geloofwaardige content, zonder keihard te roepen dat je de beste bent en zo jezelf aan te prijzen. Dat kennen we van “Wij van WC-eend”. In deze presentatie werd dit “het Kanye West effect” genoemd, vernoemd naar de artiest die niet onder stoelen of banken schuift hoe geweldig hij is. Niet zeggen dat je klantgericht bent, maar laten zien! Dit doet Rabobank met storytelling, waarin klanten hun verhaal vertellen.
“Stop met jezelf prijzen” @VincentMirck #KanyeWestEffect #cmw15 pic.twitter.com/iROnrYRDep — Entopic (@entopic) November 24, 2015
De campagne “een aandeel in elkaar” gaat over deze verhalen van klanten. Ook verhalen die de commercial niet hebben gehaald, zijn bruikbaar voor storytelling op de website. Het verhaal van de klant staat centraal en Rabobank fungeert daarin als sidekick. De bijdrage van de bank valt op de achtergrond want de focus in het verhaal ligt op (de situatie van) de klant. Niet alleen succesverhalen (Kanye West) worden gedeeld, maar ook klanten in de problemen krijgen een podium. Er wordt geluisterd naar klanten, de signalen worden opgepikt, het beleid wordt hier zelfs op aangepast en de verhalen worden online gedeeld. Storytelling pur sang!
Storytelling Rabobank: niet roepen dat je de beste bent (Kanye West effect), maar (klanten) laten zien met verhalen. https://t.co/Gkhpa2w09X
— Paul Overmars (@POtwello) November 24, 2015
Storytelling als aanjager bij Rabobank.com
Vincent Mirck is hoofdredacteur van de corporate website Rabobank.com. Hij vertelt in deze sessie over de aanpak die de Rabobank heeft gekozen rondom storytelling. Hij beschrijft het vermaledijde ‘Kanye West-effect’, staat stil bij de metamorfose van Rabobank.com en geeft inspirerende voorbeelden van nieuwe contentvormen.