Een blog over de trainingsdag als opdracht tijdens de training Contentmarketing.

Verhalen die het waard zijn om te delen, dat is Contentmarketing volgens Cor Hospes. Een trainingsdag vol inspiratie, enthousiast verteld en boordevol voorbeelden. Best practices, do’s en don’ts, voorbeelden van virals en gaming, van alles passeerde de revue.

Contentmarketing is er altijd al geweest. De allereerste selfie werd gemaakt door Van Gogh en social media speelde zich (in de vorm van verhalen delen) al rondom de dorpspomp af. Anno 2014 zijn er tal van voorbeelden te noemen hoe dit on- en offline nog steeds veelvuldig wordt toegepast.

De twee vormen van Contentmarketing zijn entertainen (vermaak, gaming) en hulp bieden (informeren, inspireren, betekenis geven). Eerst dienen, dan verdienen en van je Unique Selling Point een Unique Serving Proposition maken. Wat is het verhaal van jouw merk op een verjaardag? Voor de bekende USP werd STE geïntroduceerd: op welk gebied maak je écht onderscheid en wat is jouw ziel? Ben je de beSTE, goedkoopSTE of slimSTE? Als je dát weet, kan je Contentmarketing dáár op richten.

Bij de commercials en virals die werden getoond, was er bij de cursisten veel herkenning. Van de video althans, want bij het gros ervan kon het merk niet worden benoemd. Geen relevantie, een onduidelijke boodschap, onbekend om welk merk het gaat, kortom: fails en don’ts. Als belangrijkste do’s werden de relevantie en het product/merk er ook zinvol in verwerken benoemd. Walk on water (Liquid Mountaineering), Will it Blend en The Hire (BMW films) zijn hier voorbeelden van, waarbij de schoenen, blender en auto de hoofdrol spelen in het verhaal die een emotie oproept én het waard is om te delen.

Ook op het gebied van gaming waren er enkele sprekende voorbeelden. Ook relevantie was hier het grootste struikelblok. Als de campagne ook van een ander merk had kunnen zijn, wordt de plank al misgeslagen. Goede voorbeelden van gaming kwamen van Lego (Happy Holiplay), Coca-Cola Zero (Unlock the 007 in you) en Ikea (Moving Day).

Voor deze training was mijn belangrijkste leerdoel om inspiratie op te doen, best practices te horen en vooral leuke voorbeelden te krijgen van do’s en don’ts. Dat is ook exact wat ik vandaag heb gekregen en met de training Contentmarketing ben ik dan ook erg content!

contentmarketing corFoto via @CorHospes


Dagprogramma training Contentmarketing

Dag 1: Contentmarketing als onderdeel van marketing

  • wat is contentmarketing?
  • verschillende contentvormen
  • content en marketing
  • content en organisatie
  • behoefte van klanten
  • communicatie door content
  • tekst en beeld

De tweede dag van Training Contentmarketing had wederom een gevarieerd aanbod.



Case study Dumb Ways to Die

Lego Happy Holiplay

Coca-Cola Zero Skyfall

Ikea Moving Day