Werkbezoek aan scrumteams in de Koekstad
Vorige week bracht ik een werkbezoek aan de hoofdsponsor van Eredivisionist Go Ahead Eagles: Drukwerkdeal in Deventer. Daar sprak ik met de Manager IT & Development, die in scrumtermen eigenlijk de rol van Chief Product Owner invult. Bij een aantal events heb ik meegekeken en we hebben kennis en ervaringen gedeeld waardoor we overeenkomsten en verschillen konden constateren én van elkaar konden leren. Al met al een interessante scrumervaring en een “terugwedstrijd” gaan we absoluut inplannen.
Werkbezoek bij @Drukwerkdeal hoofdsponsor Eredivisionist Go Ahead Eagles. Kijken hoe ze scrummen in Deventer! #scrum pic.twitter.com/y3oNWF7IhI
— Paul Overmars (@POtwello) 19 augustus 2016
Scrumteams die regelmatig releasen
Op de developmentafdeling wordt er sinds 2012 met scrum gewerkt. Tegenwoordig werken er meer dan 30 personen verdeeld over 5 scrumteams van 5 tot 8 personen, aangevuld met programmeurs in Ukraine. De teams bestaan uit developers, UX’ers, testers, een Product Owner en een Scrum Master, die veelal ook developer is. Deze zelfsturende teams werken in sprints van 2 weken en zijn onderverdeeld in bepaalde onderdelen van de website, zoals Home & Checkout, Product Selection en My Account. Hierdoor kunnen zij los van elkaar, regelmatig (door de korte sprints) en feature-based releasen.
Stand-up met Ukraine
In het begin van de dag sloot ik aan bij de stand-up van een scrumteam. Via Skype maakten de 3 Nederlanders contact met 4 scrumteamgenoten in Ukraine. Keurig binnen het kwartier werden door iedereen de “done” en “to do” taken benoemd. Gevolgd door een blik op het scrumbord via Jira, een tool die wij niet gebruiken maar waar ik positieve verhalen over hoor. Wat mij ook opviel, was de kolom “PO test”. Voordat iets wordt gereleased, geeft de Product Owner de finale goedkeuring. Dit is bij ons anders omdat onze developers zelfstandig alles naar productie zetten.
Dagelijkse afstemming met stakeholders
In de POSM Daily, een soort Scrum of Scrums, komen Product Owners, Scrum Masters én stakeholders van alle scrumteams dagelijks samen. Blocking issues worden doorgenomen en iedereen is op de hoogte van elkaars sprint. De Scrum Masters geven aan wat er wordt opgeleverd en de voortgang in de sprint. De Product Owner reageren op functionele zaken en nemen wensen door. Stakeholders krijgen door deze dagelijks meetings een goed gevoel van wat er speelt. Zij kunnen hier ook vragen stellen, spelen kort op de bal waardoor er echt chemie ontstaat. Een dergelijk dagelijks overleg met stakeholders kennen wij niet. De Tech Review waarbij development technische specificaties tonen, is een vergelijkbaar event dat bij ons eenmaal per sprint plaatsvindt tijdens de Front-End dag.
Interactieve demo die wordt opgenomen
Aan het eind van de ochtend was het tijd voor de demo. In een aparte presentatiezaal, met twee grote schermen op een podium en een scherm halverwege de zaal, toonden alle scrumteams de resultaten van de afgelopen sprint. Voor ongeveer 50 belangstellenden werden er allerlei online vernieuwingen getoond. Zonder bedrijfsgeheimen te verklappen was één van de hoogtepunten de Belgische website die deze week succesvol op 100% is gezet. Qua regie (intro en afsluiting door CPO, timebox per team, klaarstaande URL’s, één centrale presentatie in plaats van switchen) kunnen ze nog iets leren van onze demo, maar dat de demo ook wordt opgenomen is weer iets dat wij nu niet doen. Door vragen tussendoor van collega’s ontstond er ook iets meer interactie dan dat bij ons vaak het geval is.
Teamnaamborden, legotafel en Game Room
Deze drie gave onderdelen kwam ik nog tegen in het pand en kunnen ook voor ons interessant zijn:
- Alle teams hebben een bord op de afdeling met daarop alle teamleden afgedrukt. En een bord aan het plafond met de teamnaam. Beiden hoort uiteraard bij een bedrijf als Drukwerkdeal, dat deze producten maakt. Met posters per scrumteam zijn wij ook bezig en ik heb hier nu goede toepassingen voor gezien.
- Nog niet in gebruik maar al wel zichtbaar op de afdeling, was de legotafel. Hierop willen ze fysiek de technische infrastructuur in kaart brengen en ook de onderlinge afhankelijkheden tonen.
- De afsluitende rondleiding ging via een fitnessruimte ook langs de Game Room. Naast een tafelvoetbal en tafeltennistafel, werden hier ook games gespeeld en sportevenementen gekeken. Dit zorgt voor een hele gave Google-achtige bedrijfssfeer.
Kortom: een aantal interessante overeenkomsten en leerzame verschillen tussen Drukwerkdeal en Centraal Beheer als het gaat om werken met scrum. De return in Apeldoorn zien we graag tegemoet!
Meegekeken @drukwerkdeal bij stand-up scrumteam, daily met Product Owners en Scrum Masters en de demo. Dank @Lucasb! pic.twitter.com/Wcu5Qfyjtw
— Paul Overmars (@POtwello) 19 augustus 2016