De eerste keynote van de dag was van contentstrateeg Margot Bloomstein over “Een contentstrategie die bezoekers vasthoudt”.
Deze blogpost is onderdeel van Congres Content Marketing & Webredactie. Lees ook over andere keynotes en breakout sessies. De foto is afkomstig van Entopic op Facebook.
Right content at the right time
De kern van het verhaal: snelle content is niet altijd goed en langzame content is niet altijd slecht. Voorbeelden van beide scenario’s:
- Order with 1 click bij Amazon. Zeer snel maar vervolgens kan je niets meer aanpassen en kan het dus fout gaan.
- Video’s met dogs fun op YouTube. Zeer langzaam met video’s van 7 minuten, maar bezoekers nemen de tijd om het te kijken.
Het gaat om het gevoel dat de klant ervaart en op dat moment vraagt. Right content at the right time. Soms wil je snel informatie (zoals direct bij een stappenteller), andere keren juist langer wachten op informatie (zoals 10Q, een site die je een jaar later met jouw antwoorden confronteert).
Goede content is belangrijker dan veel content
Soms moet je versnellen, door ergens een button neer te zetten in plaats van een lang formulier. In andere gevallen moet je vertragen door juist meer tekst en uitleg (of vergelijkingen in een tabel) te bieden om de bezoeker van voldoende informatie te voorzien. Hierdoor kan men iets leren, genieten en ontdekken in plaats van alles supersnel ervaren. De keuze die je maakt moet passend bij het publiek zijn en de kwaliteit (goede content) is hierbij belangrijker dan de kwantiteit (hoeveelheid content).