The Social Media Report 2012 van Nielsen is nu beschikbaar. De belangrijkste conclusies over de ontwikkeling van social media in het afgelopen jaar.

De pc is nog steeds het belangrijkste apparaat in het gebruik van internet en social media. Daar tegenover staat de sterke opkomst van vooral de smartphone en tablet.

Internet
Het aantal (Amerikaanse) consumenten dat gebruik maakt van mobiel internet, is tussen juli 2011 en juli 2012 met 82% toegenomen. In diezelfde periode steeg het aantal gebruikers van mobiele apps met 85%. De tijd besteed op mobiel of pc is ook toegenomen, in totaal 21% maar op mobiele apps met maar liefst 120%.

Social media
Ook het gebruik van social media via apps en mobiel internet is bijna verdubbeld. Zowel via pc, app en mobiel internet heeft Facebook de meeste unieke bezoekers. De meeste groei is zichtbaar bij Google+ (pc), Twitter (app) en Tumblr (mobiel internet).

TV
Twitter heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan social tv interactie. In juni 2012 ging éénderde van de tweets over een televisieprogramma.

Customer service
In customer service speelt social media eveneens een belangrijke rol. Een op de drie social media gebruikers geeft aan voorkeur te geven aan social care van een bedrijf in plaats van contact via de telefoon.

Bekijk hier het volledige rapport.