Een terugblik op de 8e bijeenkomst van Social Media Club Apeldoorn over Social Media en Sport.

In deze 8e SMC055 stond Sport en dan vooral schaatsen centraal. De Communicatie Manager van de KNSB deed de introductie en vervolgens spraken Echte Lieden over de inzet op social media.

Aankondiging (via SMC055)

De Olympische Spelen in Sochi starten op 7 februari, een mooie gelegenheid om het tijdens de eerste editie van SMC055 in 2014 te hebben over Social Media en Sport.

  • Mascha van Werven is Communicatie Manager van de KNSB. Mascha zal met name vertellen wat de achterliggende doelen zijn voor het inzetten van social media onderweg naar Sotsji.
  • Jurjen de Lange en Bart Bronstring van Echte Lieden zullen de Social activatiecampagne ‘#schaatsfan’ nader toelichten. Zowel de strategie als uitvoering komen hierbij aan bod.

Kern
De kern van hun verhaal was mijns inziens: zorgen voor unieke content op het juiste kanaal en de verbinding zoeken tussen online en offline. Unieke content op het juiste kanaal, is ook volledig volgens mijn visie. Een nadere uitleg van deze drie aspecten zoals besproken door de twee enthousiastelingen van Echte Lieden.

Unieke content
Plaats content die zelf is gecreëerd en ook niet bij andere aanbieders is te krijgen. Hier zitten wel risico’s aan vast, bijvoorbeeld met betrekking tot rechten. Denk aan merken die in beeld worden gebracht, in dit geval logo’s op schaatspakken en boarding. Het is ook even spelen en zoeken naar de juiste content, waar vraag naar is en wat werkt. Als voorbeeld werd gegeven dat een foto van het achterwerk van een schaatser (over unieke kontent gesproken…) veel meer likes opleverde dan een foto van een medaillewinnaar, terwijl laatstgenoemde meer nieuwswaarde heeft. De KNSB is voornemens om tijdens de Olympische Spelen familieleden van de schaatsers hiervoor in te schakelen. Omdat zij letterlijk en figuurlijk dicht bij de sporters staan, kan dit uniek materiaal opleveren.

Juiste kanaal
Denk goed na over welke kanalen je inzet, welke kanalen juist niet en hoe de kanalen worden ingevuld. Iedere boodschap is ook niet voor ieder kanaal geschikt; vanzelfsprekend is Twitter ideaal voor korte tekstberichten, op Facebook kunnen beter foto’s en video’s worden gepost. Zo heeft de KNSB twee accounts op Twitter, namelijk schaatsennl en schaatsennl_nws. Dat laatste kanaal is puur opgezet voor (het zenden van) nieuwsberichten. Via het andere account gaan zij de conversatie met de fans aan. Zowel het zenden (1.0) als de interactie (2.0) is hierdoor gewaarborgd en de klant (schaatsfan) ontvangt hierdoor de berichten waar vraag naar is.

Verbinding online en offline
Een ander belangrijk punt dat werd besproken was verbinding maken tussen online en offline. Dit hebben zij onder meer gedaan door een schaatsbus. Zowel online via #schaatsbus als een fysieke schaatsbus die door Nederland reed. Daarnaast gaan ze bij evenementen het gesprek ook echt aan. Door te monitoren op de hashtag van een event, wordt gekeken wie aanwezig is in het stadion om vervolgens letterlijk een gesprek aan te gaan. Na online monitoren en interactie, wordt de connectie ook IRL gezocht. Dit levert vele positieve reacties en engagement op. Online + offline = magie.

Vragen
Vervolgens werd de “zaal vol kenners” een aantal vragen voorgelegd. Hoe kan de KNSB bijvoorbeeld omgaan met social media tijdens de zomer? Complete radiostilte in de maanden dat er niet wordt geschaatst, is immers ook niet handig (toch?). Een terechte vraag, want hoe doen vergelijkbare (seizoensgebonden) sporten en merken dat eigenlijk? Als jij hiervan een mooi voorbeeld weet, zie ik hieronder graag jouw reactie!

Antwoorden
Vanuit de zaal werd onder andere geopperd om de sporters in de zomer te volgen tijdens de trainingen. Ook tips voor amateursporters werd genoemd. Iemand gaf aan dat er in de tijd dat er niet wordt geschaatst, ook geen behoefte is aan deze informatie. Later bedacht ik zelf nog de zomerse variant van “De coolste baan van Nederland“, namelijk “De hotste baan van Nederland” met allerlei zomersporten die schaatsers ook doen tijdens deze periode.

Verbeterpunt
Het was interessant om te horen hoe de KNSB met social media omgaat. Nu was het alleen specifiek op schaatsen gericht en ik had het graag iets breder gezien en ook de vergelijking met andere sport(bond)en gehoord. Om het lokaal te houden, waren bijvoorbeeld de voetballers van GA Eagles of de volleyballers van Dynamo interessante cases geweest.

Al met al genoeg stof om over na te denken. Een leuke bijeenkomst en ook het napraten IRL met de sprekers (en organisatie) was een mooi extraatje.

Meer hierover
Naast uiteraard SMC055 kan je ook de geplande bijeenkomsten in 2014 bekijken. Daarnaast zijn Echte Lieden aanraders en kan je de tweets van SMC055 en vele tweets met #smc055 teruglezen.