Voor een presentatie over online communicatie was ik op zoek naar cijfers over social media. Het was altijd behoorlijk lastig om recente cijfers te achterhalen. Totdat ik Stats Dashboard van Marketingfacts ontdekte. Het platform voor interactieve marketing bestaat al 10 jaar en is één van de meest populaire marketing weblogs in Nederland. Een uiterst betrouwbare bron dus en alle credits voor de cijfers gaan dan ook naar Marketingfacts. Mijn kijk op verschillende populaire social media inclusief up to date cijfers.

Cijfers
Om maar direct met de deur in huis te vallen, de up to date cijfers:

Social media Nederland Wereldwijd
Facebook 7,6 miljoen 1 miljard
Twitter 1,3 miljoen 200 miljoen
LinkedIn 3,5 miljoen 187 miljoen
Hyves 9,8 miljoen 11,6 miljoen
Google+ 655.000 500 miljoen
Foursquare 25 miljoen
Tumblr 85,5 miljoen
Pinterest 20 miljoen
Instagram 100 miljoen

Aantal gebruikers per platform, januari 2013

Facebook en Hyves
Met 1 miljard gebruikers wereldwijd is Facebook het grootste social media platform. In oktober 2012 werd deze miljardgrens bereikt. Momenteel heeft Hyves in Nederland meer gebruikers dan Facebook, maar zowel het aantal unieke bezoekers als het aantal minuten op het medium is sterk afgenomen. LinkedIn en Twitter hebben Hyves in aantal unieke bezoekers vanaf september 2012 zelfs al ingehaald.

In november 2010 werd Hyves overgenomen de Telegraaf Media Groep. Eigenlijk geen slimme zet want de opkomst van Facebook (en daarmee het verval van Hyves) was toen al ingezet en halverwege 2011 had Facebook al meer bezoekers dan Hyves. Toen ik mij heb aangemeld bij Facebook, heb ik diezelfde dag nog mijn account op Hyves weggedaan. In het gebruik van zowel mijn privéprofiel als Facebookpagina (voor Voorwaarts) die ik onderhoud, ben ik erg tevreden over Facebook. Voor 2013 verwacht ik dat de verschillen tussen (bezoekersaantallen en tijdsbesteding op) Facebook en Hyves alleen maar groter worden.

Google+
In 2011 werd Google+ gelanceerd, in eerste instantie alleen op uitnodiging. Deze sociaal netwerksite is enigszins een tegenhanger van Facebook, met de integratie van de eigen Google producten als grootste voordeel en bezwaar.

In de beginperiode groeide Google+ enorm, met 25 miljoen gebruikers binnen vier weken. Momenteel zijn er wereldwijd zelfs 500 miljoen gebruikers. Toch heeft Google+ ondanks de enorme groei tot nu toe niet écht kunnen aanslaan. De groei stagneert, de tijd dat een gebruiker actief is daalt en in tegenstelling tot “concurrent” Facebook is de activiteit op het medium relatief laag.

Vanaf de lancering heb ik ook moeite gehad om de meerwaarde van Google+ ten opzichte van het populaire Facebook in te zien. Wellicht gaat Google+ in de toekomst (2013?) een belangrijke(re) rol spelen (vooral als de integratie met eigen Google producten van cruciaal belang wordt), maar voorlopig is er iets dat mij nog niet enthousiast maakt over het medium. Kan iemand mij overtuigen via een reactie onderaan dit artikel?

Twitter
Over de hele wereld zijn er 200 miljoen actieve accounts op Twitter. Dagelijks worden er meer dan 350 miljoen tweets verstuurd, wat neerkomt op 1 miljard tweet per 2,5 dag. Qua aantal unieke bezoekers heeft Twitter eind 2012 Hyves ingehaald.

Inmiddels ben ik momenteel (sinds december 2012) drie jaren actief op Twitter. Naast mijn privé-account, beheer ik meerdere Twitteraccounts. Na deze jarenlange ervaringen kan ik concluderen dat ik dit microblog een erg interessante vorm van online communicatie vind die enorm veel mogelijkheden te bieden heeft!

Instagram, Pinterst en Tumblr
Volgens Marketingfacts is 2012 toch wel het jaar van de sociale fotosites Instagram, Pinterst en Tumblr. In het overzicht bovenaan deze blogposts is ook af te lezen dat deze drie vormen van social media miljoenen gebruikers wereldwijd hebben. In het kort wat het platform inhoudt en waarom ik deze NIET gebruik.

  • Instagram is een app om (vierkante) foto’s met een bepaald effect mee te maken. Nadeel vind ik dat je hiervoor ook een account moet hebben en de foto’s daardoor automatisch op je online profiel worden gepubliceerd. In Retro Camera (app met 6 camera’s/effecten die de foto in je telefoongalerij opslaat) heb ik een prima (mijns inziens beter) alternatief gevonden! In april 2012 kocht Facebook voor 1 miljard dollar Instagram en vanaf december 2012 werden foto’s van Instagram niet meer weergegeven door Twitter. Het is dus nog maar de vraag welke ontwikkeling dit platform in 2013 gaat maken.
  • Pinterest staat voor “Pin je interesses”. Op het virtuele prikbord kan je afbeeldingen, foto’s en video’s van jouw interesses plaatsen. Pinterest is een van de vormen van social media die in 2012 enorm is gegroeid en vooral in trek is bij vrouwen. Bij mij leeft dan ook geen behoefte om een dergelijk prikbord samen te stellen. Als ik al interessante dingen tegenkom die ik online wil delen, vind ik Facebook daar ook uitermate geschikt voor.
  • Tumblr is eveneens een platform voor het delen van tekstitems, foto’s, citaten, links, muziek en video’s. Qua inhoud is Tumblr vergelijkbaar met Pinterest en ook Tumblr is het afgelopen jaar hard gegroeid. Om dezelfde reden als hierboven benoemd bij Pinterest, gebruik ik Tumblr niet. Als iemand mij de belangrijkste verschillen tussen Pinterest en Tumblr kan uitleggen, hoor ik het graag in een reactie onderaan deze blogpost!

Foursquare
Inchecken, locaties doorgeven, ergens “virtuele burgemeester” van worden, van mij hoeft het niet! Aan Foursquare (wereldwijd 25 miljoen gebruikers) heb ik dan ook nooit meegedaan. Voor bedrijven snap ik dat het meerwaarde kan hebben als marketingtool. Denk bijvoorbeeld aan kortingen bij inchecken of iets dergelijks. Zelf erger ik mij er vooral aan, als ik binnen 20 minuten zie welke winkels iemand allemaal heeft bezocht. Of dat iemand net even vaker bij die ene locatie is dan een ander waardoor diegene nu zogenaamd burgemeester is van het zwembad, een winkel, een kroeg of andere gelegenheid. Vooral door de koppelingen met Twitter en Facebook, kan je worden overspoeld met nietszeggende check-ins. Of zie ik het verkeerd en ken jij voorbeelden van geniale toepassingen met Foursquare?

Posten
Vele verschillende vormen van social media, maar op welk platform post je nu wat? Onderstaande afbeelding ben je wellicht al eens elders op het wereldwijde web tegengekomen. Het is een enigszins humoristische interpretatie van wat je waar kan posten, maar er zit ook wel weer een kern van waarheid in.

 

Tot slot nog een herhaling van de vragen in deze blogpost: als iemand mij kan overtuigen of in ieder geval enthousiast kan maken over Google+ en Foursquare, of als iemand mij de belangrijkste verschillen kan uitleggen tussen Pinterest en Tumblr, dan lees ik die graag in een reactie hieronder. Alvast bedankt!