In één week een app bouwen, testen en optimaliseren op basis van continue klantfeedback. De onderstaande video is van een aantal jaren geleden, maar toont nog altijd een interessante case. Binnen een week een app bouwen is al behoorlijk knap. In dit geval gebeurt dat ook nog in een winkel en voornamelijk gebaseerd op klantfeedback. Een aantal principes van Agile en Scrum worden in deze case toegepast.
App bouwen op basis van klantfeedback
Het experiment is van een innovatielab dat binnen een week een app wil bouwen. Deze app gaat over een product dat we allemaal kennen: zonnebrillen. De app helpt klanten de juiste keuze te maken bij het kopen van een zonnebril. Er wordt gewerkt in de winkel waar de zonnebrillen worden verkocht, zodat ze tijdens het bouwen van de app direct feedback krijgen van klanten. Hierdoor zorgen ze ervoor dat er altijd klantwaarde wordt gecreëerd. En dat er uiteindelijk een werkend product wordt opgeleverd dat de klanten kunnen gebruiken.
Agile waarden in deze case
Deze case geeft invulling aan waarden van het Agile Manifesto:
- Mensen en hun onderlinge interactie: door continu feedback bij klanten op te halen.
- Werkende software: een app opleveren die klanten en verkopers direct in de winkel kunnen gebruiken.
- Samenwerking met de klant: tijdens het bouwen klantfeedback ophalen en op basis daarvan doorbouwen.
- Inspelen op verandering: geen uitgebreid plan volgen of vooraf al alle features bedenken, maar inspelen op wat de klant als feedback geeft.
Scrum in deze case: empirisch, incrementeel en iteratief
Deze case heeft ook een aantal kenmerken van scrum. Op de eerste dag wisten ze nog niet precies hoe de app eruit zou komen te zien. Er was alleen een idee en dat is empirisch opgebouwd. Er is geen uitgebreid plan gemaakt waarbij alle stappen zijn gedefinieerd en ook alle features waren nog niet bekend. In plaats daarvan zijn ze begonnen met bouwen en ondervinden ze (op basis van klantfeedback) wat er kan worden aangepast.
Daarna is het minimale product dat waarde toevoegt (oftewel MVP) opgeleverd. In deze eerste versie kan de klant twee foto’s van zichzelf met zonnebril maken, die foto’s naast elkaar zetten en met elkaar vergelijken. Vervolgens is elke dag iets toegevoegd zodat de app in kleine stappen incrementeel is (op)gebouwd. Een feature wordt bepaald door de gebruiker, waarna het wordt gebouwd en getest door de gebruiker. Dit is een iteratief proces, het herhaalt zich iedere dag.
MVP verder uitbouwen
Door tijdens het bouwen feedback op te halen en op basis daarvan verder te bouwen, ontstaat een product dat volledig aansluit bij de wensen en behoeften van de klant. Zo is het MVP verder uitgebouwd voor meerdere foto’s maken, foto’s hernoemen, inzoomen en weer een vergroting bekijken, switchen van camera zodat zowel de klant als de verkoper een foto kan maken, een animatie om de fotoselectie duidelijker te maken en een knop voor een nieuwe klant.
Een werkend product met maximale klantwaarde
Software is nooit echt helemaal af, maar uiteindelijk is de app goed genoeg om in de winkel achter te laten. Zowel de klanten als de verkopers in de winkel kunnen de app gebruiken. In deze timebox van een week hebben ze de belangrijkste features toegevoegd en een werkend product afgeleverd met maximale klantwaarde. Al met al is deze app en case een groot succes.