Een interessante SMC055 gisterenavond, met twee goede sprekers die beiden volop inspiratie boden op het gebied van content marketing. Beide presentaties hadden hun eigen kracht: de eerste creëerde onderlinge interactie in de zaal met drijfveren voor content marketing, de tweede had veel weg van stand-up comedy en beschoot de zaal met bruikbare tips. Een korte terugblik op deze boeiende bijeenkomst.
Drijfveren content marketing
Het creatieve proces van content marketing was het uitgangspunt van Jeanet Bathoorn. Storytelling (dat werd geoefend door de bezoekers) stond centraal: jouw verhaal (van vroeger) heeft invloed op jouw content. Nooit meer last van een “content block” met onderstaande 9 drijfveren:
- Bijdragen aan een groter doel, het verschil maken, waarde toevoegen, anderen helpen (vrijwilligerswerk)
- Relaties opbouwen op basis van vertrouwen (accountmanagers)
- Complexe situaties verklaarbaar maken
- Een betere oplossing voor iets vinden (life hacks)
- Zaken op de juiste manier aanpakken (procedures, structuur)
- Bestaande zaken opschudden (rebellen)
- Zaken beheersen, kennis zoeken (echte specialisten)
- Verduidelijken, helderheid en begrip creëren, “nog één keer uitleggen” (leraren)
- Vereenvoudigen
Geen creatieve beperkingen meer of bezwaren/smoesjes om online te publiceren, maar aanpakken en omdraaien (omdenken). Mijn om te denken smoes is tijdsgebrek, want aan inspiratie geen gebrek. Wat is jouw excuus om geen content te creëren?
Content marketing tips
In een moordend tempo en met de nodige humor, raasde Cor Hospes vele sheets en zijn verhaal over content marketing er doorheen. Gelukkig kon ik even snel meetypen op mijn smartphone, zodat ik onderstaande 11 tips voor content marketing kan reproduceren:
- Maak content voor het publiek met een gemeenschappelijke interesse (fanclub). Niet voor een doelgroep of buyer persona (zoals hij het uitsprak, klonk dat als een scheldwoord). Denk en gedraag je als een uitgever.
- Maak content voor iemand in plaats van iedereen. Veel bedrijven doen hetzelfde als concurrenten en er is nauwelijks onderscheid. Vind je niche (voorbeeld Fishtales), jouw haakje, pak een specifiek onderdeel en maak dat je echte specialiteit.
- Schrijf vanuit je passie en drijfveer, met liefde voor het verhaal. Maak pagina’s voor gebruikers, niet voor zoekmachines (“doei SEO-bureaus”). Denk vanuit het publiek, betrek ze en raak ze. Goede verhalen vertellen is een ambacht, betrek vakmensen als je zelf niet kunt schrijven. Geen “diarree aan logopoep” op de website, zoals de voorbeelden van gerenommeerde bedrijven als KPN en Nuon.
- Bepaal jouw onderscheidende factor. Wie ben je eigenlijk en waar sta je voor? Veel bedrijven (AH) weten dat niet! Vertel het verhaal: waarom doe jij wat je doet. Bepaal je “STE”, bedenk thema’s hierbij, maak rubrieken en creëer onmisbare content.
- Formuleer een content marketing missie en communiceer deze ook. Voor wie is de content en hoe beantwoordt deze aan de lezersbehoefte.
- Speel in op de actualiteit.
- Publiceer met regelmaat en maak een afspraak met je publiek (hoe vaak en wanneer kan content worden verwacht).
- Eerst dienen, dan verdienen. Ga niet verkopen maar helpen, écht iets geven waar ze iets aan hebben door te inspireren, iets te leren, geef tips, deel instructievideo’s en zet de lezer centraal. Content is lakei (want dienend) en kan dus nooit king zijn, waarmee de titel van deze editie van tafel werd geveegd…
- Behandel content als een product, niet als bijzaak. Promoot dit product (de content) dan ook op de juiste plek: de distributie is dus king!
- Cross mediaal. Meerdere kanalen inzetten, op de juiste plekken aanwezig zijn, per kanaal de juiste content, passend bij de doelgroep.
- Beloon (doe lief voor en koester) abonnees (fans/volgers). Nieuwe abonnees krijgen vaak allerlei cadeaus, maar doe eens iets extra’s voor bestaande abonnees.
Vele tips, de nodige herkenning/herhaling van zijn training Contentmarketing die ik heb gevolgd, maar erg gaaf om (energie) mee te krijgen!
De volgende editie (18 mei) van SMC055 belooft wederom een mooie te worden, met een spreker van De Telegraaf en een collega van Centraal Beheer.