Onderaan een formulier nog even een vinkje zetten bij de voorwaarden en verzenden maar! Want wie leest die voorwaarden nou eigenlijk, niemand toch? Vaak bestaan ze uit (te) veel tekst, met nog meer subparagrafen en interessant is het zelden. Toch loont het soms wel om er eens naar te kijken, want klakkeloos de voorwaarden accepteren kán ingrijpende gevolgen hebben…

Niemand leest voorwaarden
Er is een onderscheid in voorwaarden. Bij websites waarbij iets wordt verkocht, zijn dit productvoorwaarden en bij websites met een campagne zijn het actievoorwaarden. Andere website verwijzen weer naar de algemene voorwaarden. Allemaal hebben ze één overeenkomst: niemand leest ze.

Bij productvoorwaarden is online het uitgangspunt dat de belangrijkste kenmerken van het product als content op de webpagina staan. Als een consument echt alles over het product wil weten, kan altijd nog de brochure of voorwaarden als PDF worden gedownload. Dit gebeurt meestal alleen bij uitzonderingen. Even de voorwaarden naspitten of er iets in staat over jouw specifieke situatie.

In het geval van acties, leest bijna niemand de actievoorwaarden voordat men aan een wedstrijd meedoet. Terwijl hierin staat vermeld wat het bedrijf met jouw inzending mag doen, nemen weinig mensen de moeite om de voorwaarden te lezen. De opgave zelf heeft al moeite genoeg gekost en dan ook nog uitgebreide teksten lezen, vormt eerder een belemmering.

Voorwaarden kunnen ook leuk zijn!
Hoe het ook kan, bewees Hi. Voor de campagne “More Crap Challenge” werden de actievoorwaarden door niemand minder dan Kakhiel geschreven. Het zijn de officiële voorwaarden voor deze actie van het mobiele merk, maar iedere regel bevat wel iets humoristisch. Daardoor zijn dit waarschijnlijk de enige voorwaarden wereldwijd die zelfs leuk zijn om te lezen!

Ludieke klokkenluiders
Het Britse bedrijf Gamestation heeft eens een 1 april grap uitgehaald met het gegeven dat niemand voorwaarden leest. In de algemene voorwaarden werd toegevoegd dat klanten hun ziel aan het bedrijf gaven. Meer dan 7500 klanten verkochten hun ziel! Dit was een ludieke manier om consumenten erop te wijzen dat voorwaarden nooit worden gelezen en dat bedrijven daardoor zomaar allerlei onzinnige dingen kunnen vragen, met dit knotsgekke verzoek als tekenend voorbeeld.

In een aflevering van Southpark worden de voorwaarden van Apple op de hak genomen. Onderstaand fragment toont in het kort bizarre voorbeelden van toezeggingen als de voorwaarden ongelezen worden geaccepteerd.

Iedereen weet dat het onverstandig is om voorwaarden niet te lezen. Toch leest (bijna) niemand ze. Wie weet hebben bovenstaande voorbeelden jou op een andere gedachte gebracht…