Scrum uitgelegd in voetbaltermen.

Er wordt mij wel eens gevraagd wat scrum is en wat een Scrum Master doet. Hoe leg je dat nou aan iemand uit die nog nooit van scrum heeft gehoord? Door een metafoor te bedenken die (bijna) iedereen begrijpt: voetbal! Over de rol van de Scrum Master volgt later een vergelijkbare blog, nu eerst scrum!

“Scrum is een proces raamwerk dat sinds 1990 is gebruikt om complexe productontwikkeling te kunnen managen. Scrum is geen proces of een techniek om producten te bouwen; het is eerder een kader waarbinnen je verschillende processen en technieken kunt gebruiken.” 
Bron: Scrum begrippen op scrum.nl

De belangrijkste overeenkomsten tussen voetbal en scrum

  1. Het scrumteam is als een voetbalteam: multidisciplinaire samenwerking.
  2. Oefening baart kunst bij voetbal én scrum: optimaliseer details en het geheel verbetert.
  3. Voetbalclubs en scrumteams trainen en presteren verschillend: flexibele invulling binnen kaders.
  4. Het scrumproces is zoals de Champions League: in een korte cyclus continu bijsturen en klantwaarde leveren.

1. Het scrumteam is als een voetbalteam

Een voetbalteam bestaat uit meerdere specialisten: aanvallers (content scoort), middenvelders (analisten maken de verbinding), verdedigers (developers zorgen voor de opbouw) en één aparte discipline: de keeper (tester). Als een team geen keeper heeft, is dat meestal niet bevorderlijk voor het resultaat…

In plaats van projecten over verschillende afdelingen, zit het team dedicated voor deze wedstrijd allemaal bij elkaar in dezelfde kleedkamer. Binnen dit multidisciplinaire team kunnen de spelers elkaars taken overnemen; een aanvaller moet ook meeverdedigen. Er zijn bepaalde specialismen in het team en natuurlijk is een spits beter in doelpunten maken dan een keeper. Maar als een keeper rood krijgt en er geen wissels meer over zijn, gaat er ook een speler op het doel staan. Zo kan een developer ook content plaatsen en analisten kunnen ook testwerkzaamheden doen.

Samen met de technische staf vorm je één team met een gemeenschappelijk doel. Met een coach (Product Owner) en assistent-coach (Scrum Master) langs de kant, moet het team presteren en waarde leveren voor het publiek (de klant). Door wedstrijden te winnen en kampioen te worden, geniet het publiek, blijven klanten trouw en nemen zij ook volgend jaar weer een seizoenkaart.

Kortom: Een multidisciplinair en cross-functioneel team dat samenwerkt en zoveel mogelijk waarde levert voor de klant.

2. Oefening baart kunst bij voetbal én scrum

Als een coach merkt dat zijn team te weinig doelpunten maakt, kan hij wel het hele team omgooien, maar dit ook gefaseerd oplossen. Geen groot project dat lang duurt, want het team moet er de volgende wedstrijd al weer staan en presteren! In plaats van een grote wijziging, kan hij ook een detail aanpakken en dát verbeteren.

In stappen werken naar het einddoel en in een korte periode meer waarde toevoegen. Leer bijvoorbeeld deze week de buitenspelers de achterlijn te halen en een goede voorzet te geven. Train de week erop de middenvelders om nog betere steekpasses te geven en er volgen ook meer doelpunten en conversie. Telkens iets opleveren dat waarde toevoegt aan het geheel en vervolgens dat weer optimaliseren. In plaats van (over een lange periode) een hele nieuwe website te (ver)bouwen, wordt eerst (in korte tijd) alleen de homepage vernieuwd.

Het publiek ziet deze verbetering van goede voorzetten, meer steekpasses en een nieuwe homepage ook. Het is nog maar de vraag of de spits of klant ze dan ook binnenkopt en converteert, maar er is een verbetering doorgevoerd die gaat bijdragen aan het resultaat. En anders kan de coach er ook nog voor kiezen om de spits te vervangen!

Kortom: In een korte periode op details bijsturen en optimaliseren en telkens iets van waarde opleveren zodat het geheel wordt verbeterd.

CL

3. Voetbalclubs en scrumteams trainen en presteren verschillend

Scrum is geen handboek waarbij stap voor stap wordt beschreven hoe er wordt gewerkt. Scrum bevat geen gedetailleerde instructies die voorschrijven hoe het scrumteam moet acteren. Het is een kader met vaste patronen, maar daarbinnen kan ieder scrumteam zelf invulling geven.

Een voetbalteam heeft altijd een wedstrijd, uitlooptraining, conditietraining en krachttraining. Daarin staat de volgorde min of meer vast, want je gaat niet één dag voor een wedstrijd een zware coopertest doen. Maar de ene club heeft vrijdagavond een wedstrijd en een andere club speelt zondagmiddag, waardoor de uitlooptraining op een ander moment plaatsvindt.

Ook scrum kent vaste evenementen, zoals een sprintplanning (plan voor komende sprint), retrospective (terugkijken op het proces van de afgelopen sprint), refinement (de sprintplanning voorbereiden) en daily scrum (dagstart). Vanwege afhankelijkheden staat ook hierbij de volgorde nagenoeg vast.

Scrum vormt het kader met vaste evenementen, regels en gebruiken die ook noodzakelijk zijn om het proces goed te laten verlopen. Daarbinnen heeft het team bewegingsvrijheid om zelf deze kaders in te kleuren. Daarom wordt er tussen en zelfs binnen bedrijven ook anders met scrum omgegaan.

Kortom: Het kader staat vast met terugkerende patronen, daarbinnen is flexibiliteit.

4. Het scrumproces is zoals de Champions League

Traditionele ontwikkelprojecten zoals een nieuwe website duurden vaak maanden of jaren. Vooraf werden dan uitgebreide requirements opgesteld die halverwege al niet meer haalbaar bleken… Vergelijkbaar met de Eredivisie, waarbij vooraf het complete wedstrijdschema tot en met de laatste (34e!) speelronde wordt uitgetekend. Er wordt een jaar lang gewerkt aan een doel zoals kampioen worden, maar halverwege is de achterstand op de koploper al zo ver opgelopen dat het project al is mislukt.

De opzet van de Champions League met meerdere pouleronden en een knock-outfase werkt dan beter. Tijdens dit toernooi kunnen tussentijds na iedere ronde de doelen en verwachtingen worden bijgesteld. Bovendien wordt er in minder wedstrijden hogere kwaliteit én meer spanning en klantwaarde geleverd, waarbij het publiek de grote winnaar is! Dit geldt ook voor scrum, waarbij in een kortere periode (sprints van 2 tot 4 weken) continu bijsturing mogelijk is en waar dankzij kleinere optimalisaties eerder klantwaarde wordt geleverd. De klant is dan de grote winnaar!

Kortom: Geen langdurig project met uitgebreide requirements en weinig bijsturing mogelijk (zoals de Eredivisie en traditionele ontwikkelprojecten), maar in een korte cyclus continu bijsturen en eerder (en meer) klantwaarde leveren (zoals de Champions League en scrum!).

Op naar het kampioenschap met scrum!

 

scrum_in_CL