Social media moe? Dat absoluut niet. Af en toe ergernissen? Dat dan weer wel. Deze week werd bijvoorbeeld Facebookfilm gelanceerd en mijn timeline werd er door overspoeld. Hierdoor ontstond het idee om over deze en andere ergernissen een artikel te schrijven. Zonder veel moeite kwam ik tot dit overzicht met 20 irritante acties op social media.
Enkele acties zijn gelukkig alweer grotendeels voorbij, anderen zijn recenter uitgerold. Hieronder het overzicht, overigens geheel in willekeurige volgorde. Reageer gerust onderaan dit artikel met aanvullingen, opmerkingen en verbeteringen.
1. Facebookfilm
Zoals gezegd werd deze week Facebookfilm gelanceerd, een applicatie die van jouw account een film maakt. Foto’s, berichten en likes worden achter elkaar geplakt met vrolijke muziek eronder. Sommigen/velen vonden dit een leuke toevoeging, ik vraag mij sterk af wat de toegevoegde waarde hiervan is. Mijn timeline wordt er door overspoeld.
2. “… be like” community
Onlangs schoten ze als paddenstoelen uit de grond, de “… be like” communities. Volgens mij was “Tattas be like” de eerste. Een community die de Nederlandse gebruiken een hak zetten en vooroordelen op een humoristische wijze in beeld brengen. Op zich wel leuk bedacht en sommigen waren zowaar grappig. Het sloeg echter zo goed aan/door na landelijke media-aandacht, dat de ene na de andere variant werd gelanceerd. Zo heeft iedere plaatsnaam wel zo’n community. De meest onzinnige varianten zagen het licht en zorgden voor een overload op social media.
3. Tag iemand die
Nog zo’n geweldige vinding op Facebook. Een foto van iemand die bijvoorbeeld iets doms doet, met daarbij het verzoek een vriend te taggen die zoiets ook zou doen. Ok, Facebook is ideaal om online de interactie met vrienden aan te gaan en dit soort foto’s leveren vaak veel reacties op. Maar met welk doel? Wat heeft het voor een zin om jouw vriend te taggen? Zou jij het leuk vinden om in dit soort foto’s getagd te worden? Blijkbaar levert het voor iemand wel vermaak op, maar ook hier zie ik niet de toegevoegde waarde van in.
4. Nomineren en drinken
Deze actie is volgens mij het meest recent, want ik ben er tot nu toe slechts een paar tegengekomen. Of dit gaat niet aanslaan, laten we dat hopen. Ik kom namelijk video’s tegen van personen die bier of een andere drank in één keer opdrinken en in het commentaar erbij iemand anders noemen. Diegene is dan genomineerd om de volgende video hierover te maken. Zo moet er een sneeuwbaleffect ontstaan en wordt Facebook overspoeld met dit soort gedwongen zuipvideo’s. Mijns inziens is dit wederom een voorbeeld van vervuiling op social media.
Update: Deze actie heet Neknominate en sloeg helaas wel aan. Het ging viral en er vielen zelfs doden door.
5. Bitstrips
Gelukkig is deze hype al weer grotendeels voorbij, maar een tijd geleden werd Facebook overspoeld met Bitstrips. Met Bitstrips kan je zelf een computergegenereerde strip maken waarbij een creatie die op jezelf hoort te lijken, de hoofdrol speelt. Voor de ene een grappige toevoeging, voor de ander vooral spam. Mij mag je tot die laatste groep rekenen en ik ben er dan ook niet rouwig om dat hier nauwelijks meer gebruik van wordt gemaakt.
6. InstaPlace
Een app die ik moeiteloos in de categorie “zinloos” zou plaatsen. Je maakt een foto met je telefoon en met deze app voeg je de plaatsnaam er groot bij. Mooi! Toch? Mwoah… Een soort visuele versie van inchecken met FourSquare door te laten zien waar je bent. InstaPlace heb ik nog nooit gebruikt en zal ik ook nooit gaan gebruiken.
7. InstaWeather
Een variant op InstaPlace werd InstaWeather. Misschien wel de overtreffende trap, ook qua irritant zijn. Ook hierbij maak je een foto en wordt er tekst overheen geplaatst. Dit keer wordt echter het weerbericht toegevoegd. Stel je voor dat je ergens bent, een foto maakt en daarbij toevoegt dat het X graden is. “Interessant!” Waarschijnlijk bedoeld om met vakantiefoto’s te pronken? Ik zeg: niet interessant maar irritant.
8. Uitnodigingen voor spellen
Nee, ik wil op Facebook niet dat spel spelen. En het boeit mij niet welke highscore je hebt gehaald. Spellen op Facebook: weg ermee. Ongewenste uitnodigingen voor spellen vind ik maar niks.
9. Voorgestelde berichten
Op mijn timeline zie ik steeds vaker voorgestelde berichten. Deze updates zijn toegespitst op mijn profiel en zouden dus interessant kunnen zijn. Toch zie ik deze posts vooral als pure spam. Als ik deze informatie wil ontvangen, ga ik wel een bedrijf volgen. Ongetwijfeld een van de verdienmodellen van Facebook, maar als gebruiker ben ik ze liever kwijt dan rijk. Overigens kom ik op Twitter ook regelmatig deze “promoted” berichten tegen.
10. Advertenties op maat
Net als voor de voorgestelde berichten, geldt dit ook voor de advertenties. Ook deze worden gelinkt aan je profiel en surfgedrag (cookies) en ook advertenties vormen een belangrijke inkomstenbron voor Facebook. Op zich zou je denken dat het gewenst is omdat er relevante content wordt getoond. Immers, een gepersonaliseerd (reclame)aanbod is simpelweg slimme marketing. Toch vind ik dit ook irritant. Dit werd helemaal duidelijk toen exact dezelfde producten werden getoond als degene die ik even daarvoor in een webshop had bekeken. Kortom: privacyschending ten top.
11. Teveel posten
Meerdere keren per dag, continu, alsof het een dagboek is, over van alles, ellenlange verhalen. Teveel posten is een alom bekende irritatie bij velen. Je hoeft echt niet iedere dag iets te plaatsen hoor, er is geen quotum dat je moet halen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit!
12. Persoonlijke posts
Net als “te veel” is ook “te persoonlijk” ongewenst. Nogmaals: Facebook is geen dagboek. Sommige dingen kan je beter offline met iemand regelen dan het openbaar op Facebook gooien. Dit geldt zowel in negatieve (ruzies online uitvechten) als positieve (een ‘lief bericht’ binnen een relatie) zin. Laat dit offline en/of voor jezelf. En ik hoef al helemaal niet te lezen over je spastische darm of ander persoonlijk onheil.
13. Content over jou zonder toestemming
Tegenwoordig kan je nog geen verjaardag, feest of evenement binnenkomen, of er staat al een foto van jou op Facebook. Prima om leuke bezigheden te delen met je vrienden, daar is social media juist voor bedoeld. Maar kan het niet een keer bij offline gezelligheid blijven? Of je het nu wilt of niet, in no time vind je jezelf terug op een foto. Social media gaat/is razendsnel, is eenvoudig en wordt openbaar gedeeld. Het heeft daardoor vele voordelen en levert vermaak op. In sommige gevallen heeft het echter ook een keerzijde.
14. Ongevraagd taggen
Aansluitend op het vorige punt, hoort ook het ongevraagd taggen bij irritaties op social media. Niet alleen duiken er online ongevraagd foto’s van jou op. Ineens ontvang je ook een bericht dat je getagd bent in iemands status. Omdat jullie allemaal in dezelfde kroeg staan, of bij hetzelfde evenement aanwezig zijn. Misschien wilde je dat wel helemaal niet delen met de rest van de wereld? Tags verwijderen is dan een oplossing, maar voorkomen is in mijn ogen beter dan genezen.
15. Automatisch posten op meerdere kanalen
Is het puur vanwege het gemak dat mensen dit doen? Een tweet ook doorzetten op Facebook, of een halve tweet met daarin een link naar een bericht op Facebook. Niet doen! Ieder medium vraagt om een andere aanpak en unieke content. Twitter heeft niet voor niets slechts 140 tekens. Gebruik juist de sterkte van ieder medium, alleen dan vullen zij elkaar zinvol aan.
16. Aantal (ont)volgers melden
Er zijn tools die voor je bijhouden hoeveel personen jou zijn gaan volgen en ontvolgen. Op zich best interessante informatie. Interessant voor jou! Wat heb ik en wat heeft de rest van de wereld er aan om te weten dat er 5 mensen jou zijn gaan volgen en er 3 zijn afgehaakt? Juist ja, niets. Deze informatie ophalen is prima, het delen ervan irritant.
17. Autofollow door bedrijven
Bedrijven die lukraak personen volgen als je een bepaalde term in een tweet gebruikt. Daar gaat deze irritatie actie over. Dit doen zij waarschijnlijk in de hoop dat je hen gaat terugvolgen. Soms is dat ook volkomen onterecht of ongepast, omdat het desbetreffende woord in een andere context niets met dat bedrijf te maken heeft.
18. Autoreply door bedrijven
Na het volgen van een bedrijf, ontvang je direct een DM met een standaard welkomstekst. Iets in de trant van: “Bedankt dat je ons volgt. Nu blijf je op de hoogte van ons laatste nieuws”. Behoorlijk irritante actie als een bedrijf dit heeft ingesteld. Wat ook onder deze categorie valt: automatisch ingestelde reacties als iemand het bedrijf benoemd. Bedrijven kunnen hier in het kader van webcare ook behoorlijk mee in de fout gaan.
19. Hashtags
Het hekje boven de “3” op je toetsenbord, also known as “hashtag”. Zijn we vergeten waar deze voor dient in tweets? Er zijn genoeg voorbeelden van goede, leuke en zinvolle toepassing van de hashtag. Toch zie ik nog steeds regelmatig hele lange, onbruikbare, zinloze en kansloze hashtags langskomen. En #datheeftdustotaalgeenzin en is #bovendienookirritant dus #stopdaarmaarmee.
20. Vrienden met bedrijven
Allerlei bedrijven willen actief zijn op social media. Vaak weten ze niet precies hoe alles werkt en wat ze er mee aan moeten. Redenen om toch te beginnen zijn dan bijvoorbeeld “omdat concurrenten het ook doen” of “om mee te gaan met de tijd”. De invulling van de online kanalen laat dan nogal eens te wensen over. Een pakkend voorbeeld daarvan is dat zij een Facebook profiel in plaats van een pagina aanmaken. Zo heeft het bedrijf ineens een geboortedatum en een geslacht en kan je daarmee vrienden worden in plaats van liken. Fail! Iets met de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Mijn advies: doe het goed of doe het maar gewoon niet.