Een blik op enkele nieuwe websites en tips voor de lancering van een site.

Een nieuwe website lanceren
Er komt altijd veel kijken bij de lancering van een nieuwe website. In een vorige blogpost heb ik al eens beschreven waar een goede website aan moet voldoen. Daarin werd ook toegelicht wat essentieel is voor iedere website op het gebied van content, design en techniek. Lees dat artikel ook voor de top 10 online kansen én om te leren van de beste websites.

Nieuwe websites Dekamarkt, Rabobank en Zilveren Kruis
Zodra ik zie dat een nieuwe website is gelanceerd, lees ik vaak het nieuwsbericht op die website over de lancering. Daarin staan namelijk altijd de verschillen met de vorige website en dus ook wat er nieuw is én wat ze met de nieuwe versie (proberen/hopen te) bereiken.

De afgelopen tijd is er een aantal nieuwe websites gelanceerd. Hieronder (mijn kijk op) drie voorbeelden daarvan, met in de titels een link naar het nieuwsbericht:

  • Nieuwe website voor DekaDrive
    Een bestelwebsite van DekaMarkt, waarbij je online boodschappen kan bestellen en deze in een filiaal (en datum en tijdstip) naar keuze kan afhalen. Volgens het nieuwsbericht is DekaDrive “misschien wel de mooiste en slimste bestelwebsite van alle supermarkten.” Het design ziet er inderdaad prima uit, onder het mom van less is more. Alles werkt technisch ook simpel en de website spreekt voor zich. Producten per categorie, aparte groep met aanbiedingen, een winkelwagen met boodschappenlijstje dat mee verandert en permanent in beeld is en een handig besteloverzicht. Klinkt ideaal, maar ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt omdat het momenteel nog slechts in drie filialen beschikbaar is én ik één straat van een filiaal vandaan woon…

newsitedeka

  • Stap voor stap naar een nieuwe Rabobank.nl
    Rabobank werkt aan een nieuwe website met meer gebruiksgemak, een nieuwe vormgeving, duidelijker/compactere content, beter geschikt voor mobiel en tablet en overzichtelijker. Vormgeving is smaakgevoelig, maar ik vind de nieuwe stijl wel een verbetering. Het is opmerkelijk dat er stapsgewijs wordt overgegaan en onderdelen niet tegelijkertijd maar na elkaar worden omgezet. Dit heeft voordelen (o.a. mogelijkheid tot feedback) en nadelen (o.a. verschillende vormgeving over de hele website) voor zowel klanten/bezoekers als het migratieteam. Uiteindelijk wordt de hele website vernieuwd en zijn bezoekers beter geholpen.

newsiterabo

  • Zilveren Kruis start online community
    De community is een online dorpsplein waar iedereen elkaar ontmoet en helpt: vragen, antwoorden, kennis, ideeën en meningen onderling delen. Naar eigen zeggen is de community het antwoord op drie trends. Een goede zaak dat ze op deze manier klanten, patiënten en zorgexperts samenbrengen. Volgens mij is het een prima idee dat ze dit op deze manier online faciliteren, geheel volgens de propositie “met raad en daad”.

newsitezk

Tips voor de lancering een nieuwe website
Bij de lancering van een nieuwe website, kan er van alles goed maar ook fout gaan. Drie tips waarmee rekening moet worden gehouden bij een nieuwe website:

Simpel
Tot slot iets om over na te denken. “Een website moet zo simpel zijn dat zelfs een dronken persoon hem kan gebruiken”. Dat is zeker een goed uitgangspunt. Maar dat deze man je website test door eerst dronken te worden, is dan wel weer een erg ludieke oplossing.