Mijn eerste breakout sessie was “Radicaal simpele content op Eneco.nl” door Marijn Pannekoek, Senior Online Marketeer van Eneco.

Deze blogpost is onderdeel van Congres Content Marketing & Webredactie. Lees ook over andere keynotes en breakout sessies.

 

De case: in vijf maanden tijd door agile scrum een mega online rebuild voor deze energieleverancier. Niet alleen een compleet vernieuwde website, maar ook een gerestylede ‘Mijn omgeving’ en community, een nieuwe online huisstijl én een service app.

Simpele content
Radicaal simpele content klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar wat wordt daarmee bedoeld en hoe krijg je dat voor elkaar? Dat werd zo samengevat:

  • Complexe materie terugbrengen tot de kern
  • Keuzes maken
  • Beperken in features

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is hen gelukt! In een proces met 5 stappen volgt een toelichting daarop, maar eerst de belangrijkste learnings.

Learnings
De drie belangrijkste learnings van deze rebuild:

  1. Nu alles staat is het simpel houden een aandachtspunt. Het mandaat bij de webredactie is hierbij erg belangrijk, zodat contentleveranciers niet ineens alles weer willen/mogen/kunnen aanpassen of omgooien. Dit kan wrijving opleveren, maar kan je grotendeels voorkomen door deze contenteigenaren te betrekken bij het herschrijven.
  2. De website is met onder meer het berekenen van tarieven heel functioneel geworden. Hierdoor is er weinig van het merkverhaal en gevoel overgebleven.
  3. Na de presentatie vroeg ik wat ze anders zouden doen als ze dit proces nogmaals zouden doen. Het antwoord was de rol van mobiel. Hier was te weinig over nagedacht.

Stappenplan rebuild
In vijf stappen zijn ze gekomen tot de rebuild:

  1. Nieuwe online schrijfstijl
    Een persoonlijke schrijfstijl vanuit de bezoeker gedacht. De quick box op de homepage “Kies in drie simpele stappen uw energie” is hier een goed voorbeeld van. In verhaalvorm kan de bezoeker keuzes maken, in plaats van een ingewikkeld formulier in te vullen. Verder is er een online copyguide opgesteld en deze is ook doorvertaald naar offline.
  2. ‘Minimal viable product’ denken
    Wat is er minimaal nodig om het doel te bereiken? Dit werkt ook voor content en werd goed uitgelegd aan de hand van brons, zilver en goud. Brons is voor nu ook goed, later kunnen we altijd nog voor zilver of goud gaan. Een voorbeeld hiervan was een banner. Door het ontbreken van geschikte fotografie was er nog geen banner over de volle breedte van de pagina. Dat komt later wel, nu voldoet een kortere banner met tekst ernaast.
  3. Compleet vernieuwde teksten
    Het belangrijkste uitgangspunt werd al bij de learnings aangehaald: zorg ervoor dat het mandaat bij de webredactie ligt. Zij zijn leading en niet bijvoorbeeld Marketing. Dit voorkomt veel correcties en re-work.
  4. Vereenvoudigde navigatie
    De mobiele navigatie was minder succesvol, want deze bleek niet simpel genoeg voor klanten. Drie tips om de navigatie te vereenvoudigen:

    • Navigatiekeuzes beperken is geen doel op zich, maar het werkt wel om bezoekers de juiste content te laten vinden.
    • Toets van tevoren wat je hebt bedacht. Dat hebben zij onder meer gedaan via de eigen community.
    • Durf onderdelen een andere plek te geven. Schuif, test en kom zo tot de ideale indeling.
  5. Bestaansrecht van pagina’s
    Ook hier drie tips:
  • Minder dan X-bezoek = verwijderen
  • Pagina’s met (te)veel overlap = samenvoegen
  • Pagina’s modulair opbouwen: content hergebruiken

Tips rebuild
Tot slot nóg drie tips over deze hele rebuild:

  • Beperk de diepte van de sitestructuur
  • Ontwikkel een styleguide voor fotografie
  • Denk na over de rol van mobiel