Een nieuwe website, gaaf! Een ander CMS? Veranderen we het design? En wat gebeurt er met de content? Voldoende uitdagingen bij contentmigratie en er zijn genoeg keuzes om te maken op het gebied van techniek, vormgeving en inhoud. In dit artikel lees je hoe bedrijven hier mee omgaan in 7 praktijkvoorbeelden van contentmigratie bij verschillende grote organisaties als Centraal Beheer, Rabobank en Eneco.

Contentmigratie bij Centraal Beheer
Momenteel zijn we bezig met contentmigratie bij Centraal Beheer. Alle particuliere productpagina’s zijn inmiddels gemigreerd naar een nieuwe stijl en ook de migratie van de zakelijke productpagina’s is zo goed als afgerond.

Productpagina’s in de nieuwe stijl bevatten nieuwe templates, met onder meer een andere indeling, styling en webonderdelen. Het migreren zorgt voor online vernieuwingen, waarbij het resultaat direct zichtbaar is en klanten verbeteringen ervaren.

Contentmigratie bij Entopic, Rabobank en Eneco
Tijdens Congres Content Marketing & Webredactie heb ik drie breakout sessies bijgewoond over contentmigratie:

  • Organisator Entopic vertelde alles over contentmigratie en vooral alles wat je moet weten voor je begint met contentmigratie.
  • Een redesign en contentmigratie bij Rabobank, gerealiseerd met scrum. De highlights van de nieuwe website: persoonlijker, voor meerdere doelgroepen, een nieuwe look & feel als een magazine en responsive.
  • In vijf stappen een mega online rebuild bij Eneco, waaronder een nieuwe website met radicaal simpele content.

Contentmigratie bij Rabobank Salland, Avéro Achmea en Voorwaarts Twello
Bij mijn vorige werkgevers en in vrijwilligerswerk, heb ik ervaring opgedaan met contentmigratie. In de meeste gevallen zelfs naar een compleet nieuw CMS.

  • De implementatie van een nieuwe intranet voor Rabobank Salland, met uniformiteit in de vormgeving, een nieuwe websitestructuur en content overzetten vanaf het oude intranet.
  • Een drieledige migratie bij Avéro Achmea, met herschreven en gereduceerde content, een re-design én technisch.
  • Een nieuw content management systeem op maat, dezelfde menustructuur over de hele website, vele paginatemplates ontwikkeld en een vormgeving met uitstraling voor de hele vereniging. Een nieuwe website voor Voorwaarts waarmee we nog jaren voorwaarts kunnen.